De echte nadelige effecten van de aanslagen van 11 september zullen pas begin volgend jaar duidelijk worden.
Die vrees heeft Sony-topman Nobuyuki Idei gisteren geuit op een persconferentie. Hij hoopt dat zijn bedrijf de maanden februari, maart en april een beetje redelijk door komt.
Tot nu toe zijn de economische effecten van de aanslagen meegevallen. Volgens Idei komt dat door het kerstseizoen en de wil van de Amerikanen om hun economie op gang te houden om zo de terroristen hun doel in dat opzicht niet te laten bereiken. Die factoren hebben geresulteerd in onder meer de verkoop van 1,5 miljoen Playstations. Idei had dat al voorspeld: door het schrikeffect van de aanslagen zullen de mensen meer ontspanning en gezelligheid binnenshuis gaat zoeken, stelde hij.
Maar het dalende consumentenvertrouwen stemt Idei niet hoopvol voor de nabije toekomst. Hij verwacht dat na de kerstinkopen de Amerikanen, daartoe trouwens ook gedwongen door de haperende economie, de hand op de knip gaan houden.
Zoals voor zoveel bedrijven wordt 2002 ook voor Sony een ‘jaar van onzekerheid’, aldus Idei. "Maar in de elektronicabusiness werken we zo hard dat we zelfs zonder groei van de omzet nog winst zullen maken." Sony heeft al een moeilijk jaar achter de rug met een verlies van 103 miljoen dollar in het derde kwartaal. Over het hele jaar verwacht het concern een winst van om en nabij de 80 miljoen dollar.