Het noodlijdende Nederlandse internetbedrijf Lost Boys gaat samen met zijn Zweedse concurrent Icon Medialab. Volgens officiële lezing betreft het een overname van Lost Boys.
In de praktijk neemt eigenlijk de kleinere Nederlandse website-ontwerper de beursgenoteerde Zweedse tegenpool over. De samenstelling van de bedrijfsleiding toont dit aan: vier van de zeven directieleden zijn Lost Boys-mensen.
Medialab-bestuursvoorzitter Rens Buchwaldt behoudt zijn positie, maar Lost Boys-oprichter Michiel Mol staat boven hem als commissaris. Daarnaast investeert Mol 45 miljoen gulden in de combinatie.
Dat geld is afkomstig van Mols vader, die goed heeft gebeurd met zijn eigen it-bedrijf Volmac, en enkele private investeerders. Mede-financier Roel Pieper, nu lid van de raad van commissarissen, wordt voorzitter van de gefuseerde raad.
Er is echter nog een overbruggingskrediet nodig voor de integratieperiode. Beide bedrijven verkeren namelijk in forse financiële problemen. Ze zoeken daarom steun bij elkaar. Lost Boys ontsloeg vorige maand middels een bliksemactie honderd van de zeshonderd werknemers.
Icon Medialab staat er echter slechter voor. Het boekte afgelopen kwartaal een verlies van 32 miljoen gulden op een omzet van 55 miljoen gulden. Bestuursvoorzitter Buchwaldt zei in een gesprek met dagblad Parool al dat het bedrijf nog maar tien miljoen euro in kas heeft. Dat is niet voldoende om het volgende kwartaal door te komen.
De consolidatie van de twee ondernemingen levert een web-bedrijf op met 1500 werknemers en zou daarmee de grootste van Europa zijn. Het financiële gat voor de overbruggingsperiode moet worden gedicht met een aandelenuitgifte in april, die twintig miljoen euro moet opbrengen. De eerste winst – ooit voor beide bedrijven – moet halverwege 2002 komen, aldus de directie.