Het bellen van een vaste naar een mobiele telefoon moet goedkoper worden, vindt de Opta, de toezichthouder op de telecommarkt.
De consumenten betalen jaarlijks ongeveer een half miljard gulden teveel aan de mobiele aanbieders, concludeert de Opta na een eigen onderzoek.
Het bellen van een vaste naar een mobiele telefoon is duurder dan andersom. De toezichthouder wil hier een eind aan maken door de tarieven die mobiele aanbieders elkaar in rekening brengen aan banden te leggen. Volgens de toezichthouder kunnen de kosten ruwweg omlaag van 42 cent naar gemiddeld zo’n 23 cent. De Opta baseert dit bedrag op tarieven in Zweden, Noorwegen en Luxemburg.
Aanbieders brengen elkaar bedragen in rekening voor het afhandelen van gesprekken tussen abonnees. Volgens de Opta bepalen de telecombedrijven de tarieven zelf en is er nauwelijks sprake van concurrentie. De klant die van een vast naar mobiel nummer belt, kan niet kiezen welke aanbieder hij gebruikt. Andersom – van mobiel naar vast – heeft de consument wel een vrije keuze: KPN, Telfort, Libertel of Ben bijvoorbeeld.
Toch wordt in beide gevallen hetzelfde netwerk gebruikt. De toezichthouder wil dit verschijnsel nu gaan aanpakken door ‘kostengeoriënteerde’ tarieven voor te stellen. Dat betekent dat aanbieders net iets meer dan alleen de kosten in rekening mogen brengen. De Opta heeft dit voorgelegd aan de telefoonmaatschappijen die daar vervolgens op mogen reageren.
De toezichthouder verwacht dat de bedrijven aan de oproep van de Opta gehoor zullen geven omdat beleidsregels van de toezichthouder dwingend zijn. De tarieven zullen naar verwachting in stapjes verlaagd worden, zodat partijen eraan kunnen wennen.