Steeds meer bedrijven maken gebruik van vacaturebanken om hun vacatures te vervullen.
Inmiddels is 96 procent van de organisaties bekend met het bestaan van de online vacaturebanken en heeft bijna driekwart er al eens gebruik van gemaakt.
Een van de succesfactoren zijn de lage transactiekosten, zo meld het vakblad Adformatie. Met tarieven van geheel gratis tot 750 gulden per vacatureplaatsing zijn de vacaturebanken voor bedrijven een voordelig alternatief voor het inzetten van werving & selectiebureaus. Die ervaren de online concurrentie dan ook als bedreigend, zeker nu door de economische dip fors op de advertentie- en wervingsbudgetten bezuinigd wordt.
Anderzijds, zo concludeert het onderzoek, maken de werving & selectiebureaus zelf ook op grote schaal gebruik van de online vacaturebanken. Anders dan de bedrijven zelf, gebruiken deze intermediairs de vacaturebanken met name voor de werving en de pre-selectie. De eindselectie van kandidaten blijft volgens hen toch handwerk.
De vier grootste vacaturebanken van dit moment zijn volgens Adformatie de NationaleVacaturebank.nl (13.679 vacatures), Monsterboard.nl (7.130 vacatures), Jobtrack.nl (6.329 vacatures) en Stepstone.nl (3.275 vacatures).