Leveranciers van software voor systeembeheer slaan een nieuwe weg in. Tot nu toe was specialisatie in prestatiemeting, beschikbaarheid of foutopsporing in it-systemen de gebruikelijke insteek om marktaandeel te veroveren. Met overnames en software-uitbreiding verkennen spelers elkaars specialisme.Wat is de waarde van een totaaloplossing?
De it-infrastructuur moet werken. Dat is het belangrijkste dat gebruikers van Concord-software willen bereiken, zegt Jack Blaeser, directeur van het Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in prestatiemeting in it-systemen. Begin oktober kondigde Concord aan dat het voortaan ook de beschikbaarheid van it-systemen in de gaten kan houden. Volgens Blaeser ligt deze uitbreiding van prestatiemeting naar foutcontrole in de lijn der verwachting. Een fout is in zijn ogen niets anders dan een slechte prestatie in extreme vorm. Knelpunten in het netwerk zijn er in een vroeg stadium uit te halen, maar mocht het fout gaan, dan komt deze informatie uit hetzelfde systeem.
HP zette deze zomer een vergelijkbare stap door Trinagy, een specialist in prestatiemeting op te kopen. Tot dat moment had het it-beheersysteem Openview van HP geen mogelijkheden om prestatiemetingen uit te voeren. Hiervoor kon het bedrijf terecht bij Agilent, dat met zijn Firehunter-systeem HP toegang gaf tot prestatiemeting. Met de verzelfstandiging en beursgang van Agilent werd deze connectie minder voor de hand liggend. Maar er is meer. Met de overname van Trinagy krijgt HP de beschikking over een open database. Deze kan functioneren als noodzakelijke bron van en brug tussen verschillende beheersystemen.
Specialisme
Marianne Costigan, ‘director business development’ bij Micromuse vraagt zich af of Concord zijn pretenties kan waarmaken. "Functionaliteit voor beschikbaarheidsmeting creëer je niet zomaar", zegt Costigan. Micromuse is sinds 1995 gespecialiseerd in deze tak van sport. Tot nu toe richt het bedrijf zich op integratie met systemen voor prestatiemeting en andere systemen, bijvoorbeeld voor de facturering. De functionele beperking is voor de eindgebruiker onzichtbaar. Standaard adapters en systeemintegratoren zorgen voor een totaaloplossing voor beheer van de ict-infrastructuur.
De stappen van Concord en HP zijn een teken aan de wand dat het slecht gaat in de it-beheermarkt. Telecombedrijven en grote bedrijven houden de knip op de beurs, aldus Costigan. Concord laat met de stap richting beschikbaarheid zien dat het een aggresieve speler is, die in anderhalf jaar tijd een goede plek heeft verworven op het gebied van beheer van ip-bedrijfsnetwerken. Costigan zegt de vinger aan de pols te houden bij klanten om te kijken of de combinatie van prestatie- en foutmeting ook bij grote bedrijven wenselijk is. Zij geeft toe dat een totaaloplossing voor kleinere bedrijven aanlokkelijk is.
Kosten
Maar volgens Francois Selis, consultant computerservices bij de Belgische vestiging van Synstar, zullen ook grote bedrijven dit aanbod niet afslaan. Om nu een volledige beheeromgeving in te richten zijn bedrijven nu enorm veel geld kwijt aan systeemintegratie. Ook het operationeel beheer van zo’n complexe oplossing is hoger, doordat beheerders met verschillende systemen uit de voeten moeten kunnen. Eén raam op de volledige ict-infrastructuur is dan ook een aanlokkelijk toekomstbeeld, alleen al vanuit kostenoverwegingen.
Zover is het nog lang niet. Centrale monitoring-software kan nu al hybride it-omgevingen aan. Dat was vroeger wel anders, aldus Selis. Om het functioneren van een Clearpath-mainframe van Unisys in de gaten te houden, werkten beheerders met een bedrijfseigen oplossing voor dit platform. Voor beheer van een Unix-omgeving gebruikten ze weer een ander hulpmiddel. De huidige it-beheersystemen kunnen meerdere omgevingen aan. Integratie van prestatiemeting en beschikbaarheid ziet Selis als een volgende logische stap op weg naar een totaaloplossing.
Zakelijke processen
In de race om een compleet beheersysteem voor ict-infrastructuren te maken stappen steeds meer leveranciers over op een ander indelingsprincipe. In de traditionele beheersystemen krijgt de eindgebruiker een overzicht van de servers, routers, switches en andere it-componenten die onder het beheersysteem vallen. Veel leveranciers stappen van dit traditionele principe af en bieden een indeling op zakelijke processen. Als een router begint te haperen of uitvalt is meteen te zien welk bedrijfsproces hierdoor verstoort dreigt te raken.
Francois Selis, consultant computerservices bij de Belgische vestiging van Synstar, geeft als voorbeeld een financieel systeem dat voor zoekopdrachten afhankelijk is van een sattelietverbinding. Als deze route niet in zijn geheel als proces te benaderen is in een beheeromgeving wordt het nooit duidelijk waar zich de kink in de kabel bevindt. Het proces kan vertraging oplopen door problemen met de sattelietverbinding, maar voor hetzelfde geld ligt het probleem bij een tekort aan schijfruimte in de mainframe-omgeving.