Het Europese wegennet is over een aantal jaar voorzien van digitale meetpunten waarmee overtredingen automatisch kunnen worden gesignaleerd en bestraft.
Ook als de overtreding in het buitenland is gepleegd, ontvangt de pleger binnen een paar dagen zijn bekeuring. Dat voorspellen Peter ter Meulen en Ad Hellemons van Tispol, het Europese Verkeers Politie Netwerk, in een vraaggesprek met de GPD. Ze denken dat deze aanpak duizenden levens per jaar kan sparen.
In Nederland bestaan inmiddels al systemen die grotendeels automatisch bekeuringen uitdelen voor verkeersovertredingen. Nu gebeurt dat veelal nog met videoregistratie langs snelwegen. Aan de hand van het kentekengegevens ontvangt de overtreder binnen een paar dagen een bekeuring.
"In de toekomst worden dergelijke systemen volledig gedigitaliseerd," denkt Ter Meulen. De meetpunten zijn dan uitgerust met apparatuur die zelfstandig kentekens kan aflezen en ook geheel automatisch overtredingen kan registreren. Bumperklevers kunnen dan via infrarooddetectie worden gesignaleerd, terwijl intelligente camera’s vastleggen of iemand zijn gordel draagt. "Daar komt dan nog amper een politieman aan te pas, al houdt de politie wel de regie", aldus Hellemons.
Op termijn moeten daartoe meetpunten worden geïnstalleerd langs alle belangrijke Europese transportroutes. Daarvoor wordt nu druk gelobbyd bij de Europese Unie. "Nu is het al zo dat veel overtredingen van buitenlanders onbestraft blijven, omdat zij daar in eigen land niet of moeilijk voor gepakt kunnen worden", zegt Ter Meulen. Tispol werkt nu echter aan systemen waardoor een proces-verbaal voor een Nederlander die in Spanje een overtreding heeft begaan automatisch bij de Nederlandse politie belandt.