In de maand november hadden 21 miljoen Amerikanen via breedband toegang tot internet. Daarmee groeit het aantal ‘breedbanders’ sneller dan het aantal webgebruikers.
Dit blijkt uit de jongste cijfers van Nielsen NetRatings, een toonaangevend bureau dat onderzoek doet naar omvang en gedrag van de internetbevolking. Ten opzichte van november 2000 zijn er 90 procent meer mensen die een breedbandige toegang tot internet hebben in de VS.
Volgens T.S. Kelly, analist bij Nielsen NetRatings, willen mensen een breedbandverbinding om sneller toegang te hebben tot internet, sneller te kunnen downloaden en internet meer te gebruiken. "Breebandsurfers hebben de neiging vaker het net op te gaan, langer online te zijn en meer op het web te kopen dan smalbandige surfers."
De groei van mensen die snellere verbindingen met internet hebben, betekent tegelijk een fikse aanwas van het benutten van streaming media. Veel meer mensen bekijken bewegend beeld via internet of luisteren er naar radio. Vooral bij historische gebeurtenissen, zoals de presidentsverkiezingen en de terreuraanslag op 11 september, laten pieken zien in het gebruik van streaming media.