Niet alleen de gebruikers, maar ook de leveranciers van hardware en software hebben een grote verantwoordelijkheid in de beveiliging van internet.
De verantwoordelijkheid stopt niet bij het aanbieden van patches wanneer er een lek is ontdekt. Dat zei Richard Clarke, de belangrijkste adviseur van de Amerikaanse president Bush op dit gebied, gisteren op een bijeenkomst van de Business Software Alliance.
Clark vroeg de softwaremakers, waaronder Microsoft, Adobe en Apple, om een lijstje van mogelijkheden om bedrijven en particulieren met permanente internetverbindingen beter te beveiligen. Dat kan onder meer door gebundelde veiligheidssoftware aan te bieden en door nieuwe manieren te bedenken om automatische updates op personal computers te zetten.
Alleen het aanbieden van patches werkt niet, constateerde Clarke: "De meeste mensen installeren die niet." Hij schatte dat 90 procent van de aanvallen geen succes meer hebben wanneer virus- en andere veiligheidsupdates automatisch worden geïnstalleerd. "En u kunt dat best voor elkaar krijgen", hield hij de softwaremakers voor.
Ook de internetproviders krijgen van Clarke een rol toebedeeld. Wie een adsl- of kabelmodem verkoopt, kan daar op zijn minst een goede firewall bij leveren, stelde hij, plus een goed antiviruspakket.
Hij waarschuwde de aanwezigen dat het de regering-Bush ernst is. "Amerika heeft cyberspace ontworpen en Amerika moet die ruimte nu goed beveiligen." Clarke bood overigens de aanwezige bedrijven alle steun van Washington aan, voor zover de federale regering daar een rol in kan spelen.