Wie van u bezoekt nog regelmatig een beurs? Trekt u nog wel eens een dag of zelfs maar een dagdeel uit voor een van die grote hallen van de RAI of de Jaarbeurs? Wie heeft daar nog tijd voor? En zo ja, bent u op uw laatste beursbezoek veel wijzer geworden? Ik waag het te betwijfelen.
De afgelopen week werd in de RAI weer het Smart Business Event gehouden. De naam geeft meteen al het grootste probleem van de beurs aan. Waar gaat het eigenlijk over? Onder Smart Business kan ik van alles scharen, ook een heleboel dingen die niets met it te maken hebben. Op de beursvloer bleek dat ook de organisatie het begrip ‘smart business’ nogal breed opvat. De naam van de deelbeurs Mobile & Wireless geeft nog wel een aardige indicatie van het soort bedrijven dat je er mag verwachten, maar Internet in Business is de laatste jaren een verzamelbak geworden van alles wat maar met it te maken heeft, van internetaanbieders tot fabrikanten van kantoorsoftware. Het resultaat: de bezoeker haakt af, want het aanbod is veel te breed en onduidelijk.
Dat is jammer voor iedereen. Ook voor de standhouders, die grof geld betaalden voor een plekje op de vloer, gelokt met beloftes van grote aantallen managers, directeuren en beslissingsbevoegden. Maar wie bevolkten de gangpaden? Waarschijnlijk weinig beslissingsbevoegden, en veel studenten, pr-mensen en journalisten.
Waarmee lok je zakelijke bezoekers wel naar een beurs? Met informatie die je ze van tevoren geeft en die prikkelend genoeg is om daarover van gedachten te wisselen. Of met educatie in de vorm van een seminar. Zo probeerde de organisatie van het Smart Business Event nog enig overzicht aan te brengen door Themapleinen op te zetten. Een goed idee, maar schaf die beursvloer dan ook maar helemaal af. Dan krijgen deelnemende bedrijven tenminste waar voor hun geld, en bezoekers waar voor hun tijd.