Het Smart Business Event, dat deze week gehouden werd in de RAI te Amsterdam en zwaar leunt op Internet in Business, was vooral een terughoudende beurs. Alle franje is verdwenen uit de presentaties, en internet werd vooral droog en zakelijk gepresenteerd. Voor nieuwe ontwikkelingen konden de bezoekers terecht bij het onderdeel Mobile & Wireless, waar de eerste gprs-toestellen en -toepassingen te zien waren.
Onder de noemer ‘Smart Business Event’ organiseerde MDE in de RAI deze week vier beurzen: Internet in Business, Mobile & Wireless, Media & Markers en een carrièrebeurs. Traditioneel is Internet in Business hiervan de belangrijkste, ondertussen naar de kroon gestoken door zijn mobiele tegenhanger. Duidelijk was te merken dat ict-bedrijven hun marketingkosten terugbrengen. In plaats van de verwachte uitbreiding ten opzichte van vorig jaar waren er aanzienlijk minder standhouders.
Het opvallendste verschil op Internet in Business was het ontbreken van het enorme Newconomy-paviljoen, typerend voor de afwezigheid van dotcom-bedrijven. Ook grote spelers op de zakelijke internetmarkt als Oracle, Sun en Cisco ontbraken. De partijen die wel acte de présence gaven hadden presentaties zonder franje. Opvallend prominent aanwezig was kantoorautomatiseerder Exact Software, evenals crm-leverancier voor het mkb Navision.
Gprs
Voor nieuwe ontwikkelingen konden de bezoekers terecht op Mobile & Wireless, waar met name gprs-toestellen en -toepassingen lieten zien waar de nieuwe ontwikkelingen op de ict-markt plaatsvinden. Ericsson toonde de eerste Gprs-toestellen die door de Sony Ericsson joint venture worden verkocht. De toestellen dragen nog niet de gezamenlijke naam; dat gebeurt naar verwachting bij de telefoons die in 2002 uitkomen. De eerste toestellen die geheel door de joint venture zijn ontwikkeld komen eind 2002 op de markt.
Het Nederlandse softwarebedrijf Fenestrae legde op Mobile & Wireless de link tussen mobiele apparatuur en back office-systemen. Zijn al eerder uitgebracht Mobile Data Server (MDS) is nu in één pakket samengevoegd met een Compaq iPac. Volgens directeur Wim de Koning maakt het de gebruikers niet uit over welk netwerk zij hun bedrijfsinformatie krijgen; het gaat erom dat de toepassing werkt.
Fenestrae heeft daarom tijdens de beurs een aantal voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd. Deze kleinschalige demonstratiebijeenkomsten, zoals ook een aantal andere fabrikanten organiseerde, werden in tegenstelling tot de beursvloer goed bezocht. De vraag naar informatie lijkt zich steeds vaker die kant op te verplaatsen. De Koning: "Beurzen hebben een functie, maar specifieke seminars sluiten beter aan bij de vraag."
De nieuwe categorie starters was nu te vinden op de draadloze beurs, in plaats van de internet-vloer. Een van die bedrijven is Mchannels, dat gprs-diensten aan bedrijven wil verkopen om er marketingacties mee te doen. Dat bedrijf heeft onder meer contracten afgesloten met Heineken en Bacardi om, in samenwerking met Libertel en Motorola, gprs-toestellen met korting te verkopen aan hun klanten. Die kunnen daarmee mobiel internetten, én via een button van Heineken of Bacardi mobiel contact maken voor informatie of een transactie.