HAARLEM – Philips gaat fors snijden in zijn overheadkosten. Vooral de ondersteunende diensten, waaronder met name ook de it, moeten eraan geloven.
Het elektronicaconcern is van plan 25 procent op zijn overheadkosten te besparen. De maatregelen zijn het gevolg van de slechte vooruitzichten voor Philips als gevolg van de economische vertraging en de teruglopende vraag naar onder andere halfgeleiderproducten. Daardoor moet het concern dit jaar rekening houden met een nettoverlies van 400 miljoen euro.
De overheadkosten van Philips bedragen op dit moment rond de 1,2 miljard euro. Daarop wil het elektronicaconcern dus ongeveer 300 miljoen euro besparen. Jaarlijks besteedt Philips voor ongeveer 500 miljoen dollar aan it-contracten uit. Daarvan neemt Philips’ it-consultancytak Origin, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Atos-Origin SA, op dit moment ongeveer 28 procent voor zijn rekening. Het is nu de vraag of Atos-Origin een nog groter deel van het omvangrijke Philips-contract weet binnen te slepen, zeker nu ook andere, grotere, concurrenten de gelegenheid krijgen een deel van Philips’ it-koek op te eisen.
Philips legt verder een groot accent op de standaardisatie van de interne bedrijfsprocessen. Zo telde twee jaar gelden het concern tweehonderd verschillende e-mailsystemen bij de verschillende bedrijfsonderdelen. Inmiddels zijn deze systemen bedrijfsbreed gestroomlijnd. Deze standaardisatie past in Philips’ beleid tot het besparen op ’laaghangend fruit’, zoals topman Gerard Kleisterlee het noemde. Daartoe behoort ook het wereldwijd heronderhandelen over telecommunicatiecontracten. Dit zou een kostenbesparing kunnen opleveren van 30 tot 40 miljoen euro.
Ook op het personeelsvlak voert Philips in rap tempo besparingen door. Zo werd vorige week bekend dat het concern 375 medewerkers gaat ontslaan bij Philips Semiconductors in Nijmegen. Daarnaast verdwijnen bij een reorganisatie bij beeldschermproducent LG Philips Displays in Eindhoven circa 124 banen.
Marten Dijkstra