Opslagleverancier Network Appliance lijdt net zoals andere it-bedrijven onder de huidige economische dip, maar topman John Martin ziet licht. "In tijden van krapte gaan ondernemingen kritischer nadenken over hun uitgaven, ook die aan it. Daar kunnen wij op inspelen."
Onze financieel directeur zei al: je verhoogt de brug en genereert zo meer inkomsten, of je verlaagt het waterpeil en vermindert zo de kosten. Onze producten zijn van oorsprong gericht op eenvoud en lagere kosten. Zeker vergeleken met EMC; kijk maar eens naar de kosten voor een Oracle-databank op onze opslagsystemen", zegt John Martin, directeur content delivery architecture bij Network Appliance (Netapp).
Netapp had zich met zijn streaming-systemen voor online-uitzendingen al een positie veroverd bij internet-leveranciers. "We zijn ons ongeveer een jaar geleden meer gaan richten op de bovenkant van de bedrijfsmarkt, op multinationals. Daarbij hebben we eerst een aantal deelmarkten gekozen: financiële instellingen, telecom-bedrijven, olie- en gasbedrijven en medicijnenproducenten."
Inmiddels neemt het aandeel van deze bedrijfsmarkt in Netapps omzet toe, aldus de directeur. "Het is nu 10 tot 12 procent, terwijl het 9 procent was. Verder is onze totale omzet de laatste twee kwartalen ongeveer gelijk gebleven."
Een jaar geleden bestond 90 procent van de streaming-klanten uit telecombedrijven en internet-aanbieders, nu bestaat 50 procent uit grote ondernemingen die de software gebruiken voor elektronisch leren en document-distributie.
Training
"Bij bezuinigingen gaan eerst de budgetten voor reizen en training eraan. Dat levert voor de meeste bedrijven niet direct problemen op, maar voor bijvoorbeeld softwareproducenten wel. Die hebben gemiddeld vier keer per jaar een nieuw product en moeten dus hun verkoopstaf en ondersteuningsmensen trainen. Bij trainingen beslaan reizen en verblijf ongeveer tweederde van de kosten." Martin stelt dat de ‘streaming video’-systemen van zijn bedrijf deze kosten kunnen verlichten. Dat geldt vooral voor bedrijfsbrede trainingen.
Martin erkent ook dat deze vorm van onderwijs eigenlijk eenrichtingsverkeer is. "Maar na een paar proefklassen heb je alle vragen, ofwel de meestvoorkomende, wel gehoord. Dan kun je die meenemen in het lesmateriaal", stelt hij.
"Inmiddels hebben wij zelf onze jaarlijkse verkoopbijeenkomst in Las Vegas geschrapt. Dat doen we nu op afstand, met video-streaming." Hij claimt dat mede daardoor per kwartaal al drie miljoen dollar is bespaard."
De opslagleverancier boekte over het afgelopen tweede kwartaal van zijn fiscale jaar 2002 een omzet van 194,7 miljoen dollar. Een kwartaal eerder was dat 200,4 miljoen en in de tweede periode van boekjaar 2001 260,8 miljoen. De winst is uitgekomen op 7,7 miljoen dollar, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog 36,9 miljoen dollar was.
"Maar onze teruggang is minder groot dan die van de markt. De dip is niet goed, maar er wordt nu wel meer op de kosten gelet. Kijk maar naar EMC’s marges, die zijn gekelderd", haalt Martin uit naar de concurrerende producent van grote opslagsystemen.