Peregrine Systems blijft vooralsnog Remedy IT Service Management ondersteunen. Daarmee beheert het niet alleen helpdesks, maar werkelijk alles wat los en vast zit binnen een onderneming. Van wieg tot wieg, aldus ceo Steve Gardner.
Een eerste conferentie voor de Europese gebruikers van Remedy geeft het gevoel dat Peregrine, dat Remedy in juni overnam voor 1,09 miljard dollar, de gebruikersgroep serieus neemt. De gebeurtenis in Edinburgh is druk bezocht en biedt ruimte aan tal van partners. Gardner benadrukt dat hem er alles aan gelegen is Remedy binnen zijn productportfolio te integreren. "Met Remedy hebben we toegang gekregen tot middelgrote en kleinere ondernemingen; een waardevolle aanvulling op ons eigen product voor beheer van ict-diensten."
Dit in tegenstelling tot Service Desk, dat Peregrine in december 2000 overnam van IBM-dochter Tivoli Systems. "Dat hebben we uit de markt genomen, omdat het te veel leek op een product wat wij zelf al voeren. De overname van het Tivoli-product diende alleen om de band met IBM te verstevigen", zegt Gardner.
Hij weet overigens nog niet of de merknaam Remedy blijft bestaan. Voorlopig nog wel, maar het kost extra geld om meerdere merknamen binnen een onderneming te exploiteren.
Acquisities
Peregrine heeft de laatste vier jaar zestien acquisities gedaan en verwacht fiscaal jaar 2002, dat eindigt op 31 maart 2002, af te ronden met één miljard dollar omzet. "Op dit moment, door 11 september, loopt de omzet achter op de verwachtingen, maar ik veronderstel dat we begin volgend jaar een inhaalslag krijgen", stelt Gardner.
De afgelopen jaren laat de onderneming omzetgroeicijfers zien van zo’n 80 procent. Gardner zegt dat 20 tot 30 procent daarvan organische groei is; resultaten van overgenomen bedrijven vallen gedurende een jaar buiten de organische groei.
Al die acquisities had Peregrine niet kunnen doen als het niet over de technologie zou beschikken om de overgenomen ondernemingen te integreren binnen het nieuwe moederbedrijf. Het lijdt geen twijfel dat Gardner daarbij kwistig gebruik heeft gemaakt van de eigen softwareproducten. De relaties binnen en tussen ondernemingen zijn aan voortdurende verandering onderhevig. Personeel komt en gaat, en nieuwe ict-architecturen buitelen over elkaar heen of moeten worden geïntegreerd binnen een bestaand systeem. Peregrine levert software(modules) die al deze veranderingen beheersbaar maken. "Mensen, telefoons, pc’s bureaustoelen, gebouwen, relaties, kapitaal en zelfs ideeën maken wij zichtbaar en dus beheersbaar. Met ons nieuwste product Action Request 5.0 is het mogelijk achter de firewalls van deelnemende bedrijven te opereren. Dit is een noodzaak om business relationship management te kunnen uitvoeren."
Terugverdienen
Peregrine en Remedy hebben verschillende achtergronden. De software van de eerste voor beheer van ict-diensten is lastig te implementeren. Een legertje consultants was meestal nodig om de software te laten werken; daar moest je niet zelf mee ‘knoeien’. Remedy daarentegen staat gebruikers toe er zelf redelijk makkelijk eigen applicaties mee te bouwen. Gardner wil beide werelden nu verenigen; in elk geval beide markten bedienen.
De terugverdientijd van Peregrine’s (zeer modulair opgebouwde) producten is volgens Gardner lastig met een cijfer aan te geven. "Er zijn bedrijven die spectaculaire terugverdientijden meemaken, zoals een onderneming die dankzij onze software merkte dat veel telefoons niet meer werden gebruikt omdat mensen er niet meer werkten of verplaatst waren. Ze betaalden nog wel steeds, vrijwel ongezien, al die telefoonabonnementen. Dat liep al gauw in de miljoenen dollars per jaar. Onze software had zich binnen een paar weken terugverdiend."
Gardner zegt dat elke terugverdientijd verschilt per situatie. "Maar ik weet gewoon dat bedrijven baat hebben bij onze producten. Ik heb zelfs aangeboden dat we, in plaats van betaling voor onze producten, de helft van het geld krijgen dat een bedrijf jaarlijks uitspaart met onze software. Tot nog toe is niemand daarop ingegaan, omdat een beetje rekenwerk al duidelijk maakt dat ze beter gewoon de productprijs kunnen betalen", aldus een zelfverzekerde Gardner.
Onvolwassen
Peregrine moet zijn software zo inrichten dat deze zich als een olievlek over alle systemen binnen een onderneming, en zelfs tussen bedrijven, kan uitbreiden. De programmatuur moet immers uit tal van systemen informatie vergaren, niet alleen over de infrastructuur, maar bijvoorbeeld ook over personeel.
De softwareleverancier gebruikt Java (J2EE), Ecma-scripts en dergelijke als basis voor zijn eigen producten. Industrie- en de facto standaarden vormen het fundament. Afwezig in dat fundament is .Net van Microsoft. Volgens Gardner omdat dit platform nog te onvolwassen is. "Er zijn zelfs onderdelen die nog niet klaar zijn, maar we houden het wel in de gaten. Mocht .Net af zijn en zich bewezen hebben in de praktijk, dan gaan we voor dat platform ontwikkelen."