Een kostbare infrastructuur is geen garantie dat een website goed draait. De site kan nog zo goed uitgerust zijn, als het hostingbedrijf bijvoorbeeld slechte interconnectie-verbindingen heeft, functioneert hij slecht. Moniforce biedt software om de prestaties van websites te volgen.
Het bedrijf is anderhalf jaar terug begonnen met software die de beschikbaarheid van websites in de gaten houdt. Bij problemen verstuurt de programmatuur, die bij internetdatacenters van Telecity en Interxion geïnstalleerd is, alarmberichten naar de betrokken beheerders. Sinds een aantal maanden is Moniforce samengegaan met Trionetworks, een initiatief van vier voormalige werknemers van IBM Global Services in Engeland. Deze netwerkexperts ontwikkelden software die webtransacties meet.
Steekproef
Websensor, de naam van het Moniforce-product, controleert en analyseert al het netwerkverkeer van en naar een site. Veel monitoring-software werkt met agents, die op afstand steekproefsgewijs het functioneren van een site testen. Een andere gebruikelijke meetmethode werkt met programmatuur die op een lokale computer geladen wordt om de prestaties te inventariseren. Deze methoden hebben als nadeel dat ze niet alle websitebevragingen meenemen of dat de meetsoftware teveel bandbreedte opslokt, aldus Job Heimans, ‘manager business development’ bij het bedrijf.
Wehkamp heeft zijn site tegen het licht gehouden met de software van Moniforce. "We hebben de onderliggende databasestructuur en de hardware aangepast op basis van een lijst van de traagste onderdelen", zegt Henk Schutte, systeembeheerder bij Wehkamp. Zonder deze informatie is moeilijk te bepalen wat de prestatieproblemen veroorzaakt: de applicatie of de hardware.
Toegevoegde waarde
Moniforce brengt nu voornamelijk zelf zijn producten aan de man, maar verwacht in de toekomst door aansluiting bij hostingbedrijven ook via partners te werken. Meestal controleren hosting-bedrijven alleen informatieverlies en de beschikbare bandbreedte op hun netwerk, en de systeembelasting op de voor het hosten gebruikte servers. Websensor geeft hen de mogelijkheid hun klanten tot op het uur nauwkeurig te laten zien hoe de site presteert. Afgezien van de toegevoegde waarde op de hostingdienst is dit een goede basis voor een sla (service level agreement), aldus Heimans. IBM Webhosting in Engeland en de Amerikaanse internetaanbieder Coradiant gebruiken de Moniforce-software intern om advies te geven aan klanten.
Heimans houdt nog wel wat slagen om de arm, omdat concrete overeenkomsten met hostingbedrijven nog ontbreken. "Bij umts is er ook een gat tussen theorie en praktijk", stelt Heimans, "dus of hosting-bedrijven echt zover in hun dienstverlening willen gaan is moeilijk met zekerheid te zeggen." Uit de hoek van systeemintegratoren en webapplicatiebouwers als Cap Gemini Ernst & Young, CMG en Getronics verwacht Heimans in ieder geval minder respons, omdat deze partijen zich vooral richten op het functioneel en op tijd opleveren van sites. De prestaties zijn nog geen kwestie in het contract. Die komen pas bij het hosten aan de orde.
Prestatiemeting websites
Het softwarepakket Websensor van Moniforce controleert en analyseert al het netwerkverkeer van en naar websites via een server in de webinfrastructuur. Zodra een gebruiker een pagina opvraagt meet de software hoe lang de server erover doet om de pagina bij de betrokken computer af te leveren. De programmatuur kijkt naar het internetprotocol http en naar het op internet gebruikte communicatieprotocol tcp/ip, waarmee de informatie fysiek afgeleverd wordt op een computer.
Controle van http geeft inzicht in de tijd die nodig is voor het opbouwen van een dynamische pagina, databasebevragingen of het laden van bijvoorbeeld grafisch materiaal. Ook transacties als het plaatsen van artikelen in een virtueel winkelmandje is te volgen. Door deze informatie te combineren met tcp/ip-verzoeken is te zien hoelang internet erover doet om de informatie bij de bezoekers af te leveren. Ook afgebroken verzoeken van ongeduldige gebruikers zijn terug te vinden.