Het Amsterdamse multimediabedrijf Lost Boys schrapt 65 banen, zo’n 10 procent van het totaal aantal banen. In Nederland verliezen 31 mensen hun baan.
De rest van de ontslagen is verdeeld over andere Europese vestigingen. Lost Boys kondigde eerder deze maand al aan in Spanje medewerkers te ontslaan.
Lost Boys zegt met de sanering zich beter te kunnen richten op de belangrijkste activiteit van het bedrijf: webdesign en internetconsultancy. Daarnaast zijn de ontslagen een gevolg van de integratie van overgenomen bedrijven.
Het bedrijf lijdt momenteel ook verlies. Niet zozeer op de gangbare internetwerkzaamheden, maar wel op de spelletjes en net gestarte activiteiten in het buitenland. Lost Boys besloot eerder al zijn starters-investeringstak te stoppen. In navolging hiervan laat de firma weten zijn R&D-medialab te willen afstoten.
Lost Boys is afgelopen mei samengegaan met het Duitse Metadesign en nam vlak daarvoor het Parijse Lab Production over, gespecialiseerd in interactieve televisie. Een overname van het Nederlandse internetbedrijf Pulse Interactive ging niet door, waarna de directie van Pulse een rechtszaak overweegt. Rond Lost Boys blijven geruchten hangen over een overname door een grotere concurrent. Online-nieuwsdienst Fem/Dedag meldde van de week dat overnamegesprekken met het Zweedse Icon Medialab waren stukgelopen.