Terwijl Microsoft met zijn Xbox Sony pas probeert af te snijden, betreedt de Japanse it-gigant zelf domeinen waarin Microsoft heerser is. Analisten in de Verenigde Staten lijken Sony momenteel weinig kans te geven.
Tijdens zijn keynote speech op de Comdex kondigde president Kunitake Ando van Sony aan dat zijn bedrijf een nieuwe alliantie aangaat met AOL Time Warner. Samen willen ze in de Verenigde Staten een nieuw breedband-netwerk uitrollen dat de consument thuis toegang moet bieden tot online ontspanning en informatie. AOL Time Warner baas Steve Case betuigde via een satellietverbinding steun aan het nieuwe initiatief. Volgens Case is convergentie het thema van een toekomst die niet veraf meer is.
De aankondiging die Ando deed ligt in de lijn van de ambities die Sony eerder tentoon spreidde. Het bedrijf wil zijn heerschappij inzake film en muziek ook op het internet bevestigen. Tot op heden bleef het echter bij vage plannen. Analisten in de VS vinden dat de nieuwe aankondiging van Sony opnieuw te weinig details prijsgeeft en in de planfase dreigt te blijven steken.
Sony kondigde alvast een nieuwe technologie aan die het voor de thuisgebruiker makkelijker moet maken om toestellen op het internet aan te sluiten. De ‘Feel’-technologie zorgt er bijvoorbeeld voor dat een digitaal toestel met een enkele klik aangesloten kan worden op het netwerk. Tijdens een demonstratie waren enkele manipulaties voldoende om een digitale foto via het internet te versturen. Volgens Case hoeft de gebruiker geen systeemintegrator in te huren om zijn toestellen aan te sluiten op internet.
De nieuwe aankondiging van Sony betekent een gevoelige kaakslag voor Microsoft. AOL is een geduchte concurrent van de plannen die Microsoft zelf heeft met breedband. De combinatie Sony-AOL zou ook werken aan een nieuwe browser die Internet Explorer van Microsoft moet bestrijden. Hoe serieus die plannen genomen moeten worden, blijft echter de vraag, want AOL promoot zelf ook Microsoft Explorer.