Terra Lycos overweegt om zijn zoekmachine niet langer gratis te maken, zo heeft topman Stephen Killeen gisteren gezegd.
"We willen niet weg uit de portal-business", aldus Killeen, "maar we zoeken wel naar nieuwe bronnen van inkomsten". Het Spaans-Amerikaanse internetbedrijf met de bekende zoekmachine Lycos zoekt net als andere internetbedrijven naar nieuwe bronnen van inkomsten nu er veel minder advertentiegelden beschikbaar zijn. Het is wel het eerste bedrijf dat entree wil gaan heffen voor zijn zoekmachine.
Lycos, dat in Spanje ook een belangrijke internetprovider is, denkt verder aan het meer aanbieden van breedbandinternet. In Spanje gebeurt dat al. Of het ook in de VS gaat gebeuren, liet Killeen in het midden. "Maar het is wel de toekomst. Meer dan de helft van het internetverkeer overdag komt van breedbandabonnees".
Killeen zei ook dat zijn bedrijf binnenkort met nieuws komt over het aanbieden van muziekabonnementen, zeker gezien de banden die het bedrijf heeft met de Duitse uitgever Bertelsmann. Het Duitse mediaconcern kocht vorig jaar Napster op en het wachten is nog altijd op de start van het al langer aangekondigde betaalde Napster-abonnement.
Sjaak Smakman