Het regelen van uitwijk is belangrijk, maar preventie is nog veel belangrijker. Dat zeggen Oswald Coene en Koos van der Straaten van Getronics. Zij pleiten voor een periodiek uitgevoerde beveiligingsscan en verwachten veel heil van de Code voor Informatiebeveiliging.
Het thema informatiebeveiliging hoort in de directiekamer besproken te worden", stelt Oswald Coene, algemeen directeur Getronics Infrastructure Solutions, de divisie waarbinnen ook het uitwijkcentrum in Lelystad valt. Hij pleit ervoor dat directies, net zoals ze gewend zijn aan een jaarlijkse accountantscontrole, periodiek een beveiligingsscan laten uitvoeren. "Veel bedrijven hebben geen idee hoeveel schade ze oplopen wanneer hun informatiehuishouding een dag uitvalt."
Koos van der Straaten, general manager Remote Services bij dezelfde Getronics-divisie, benadrukt dat het vandaag de dag niet meer zozeer gaat om uitwijk, maar juist om het voorkomen daarvan: preventie dus. Hun divisie pretendeert een integrale dienstverlening op het terrein van de zogeheten business continuity aan te bieden. Dat loopt uiteen van advisering over het beveiligen van bedrijfskritische systemen, scans en impact-analyses, trainingen, technische implementaties en uitwijk.
Heet hangijzer is dat veel ondernemers informatiebeveiliging nog steeds als een kostenpost beschouwen. Volgens het tweetal komt daar verandering in. "Organisaties zullen hun leveranciers steeds vaker om een garantiebewijs vragen, omdat ze willen weten of het elektronisch zakendoen veilig genoeg is", zegt Coene. Hij verwacht dat de in 1997 ingevoerde Code voor Informatiebeveiliging nu eindelijk doorbreekt en binnen enkele jaren net zo’n onderscheidende rol zal spelen als de ISO-kwaliteitscertificatie.
Reservewiel
Het uitwijkcentrum van Getronics is eind jaren zeventig opgericht onder de naam Computer Uitwijk Centrum (CUC) door een aantal grote ict-gebruikers: verzekeraar Amfas (later opgegaan in ING), KLM, Société Generale, Friesland Groningen Hypotheken en Delta Lloyd. Getronics stapte in de jaren tachtig in als minderheidsaandeelhouder en werd een jaar of acht geleden volledig aandeelhouder. Waarom? Coene: "Klanten, die geen eigen uitwijk hadden, vroegen ons steeds vaker of wij een dergelijke faciliteit konden regelen."
Het uitwijkcentrum, dat werk biedt aan 150 medewerkers, staat al sinds jaar en dag in Lelystad. Het is in Nederland enig in zijn soort en behoort in Europa tot de grotere centra. Per jaar vinden er zo’n dertig à veertig uitwijkgevallen plaats, veroorzaakt door stroomuitval, brand of computer- en netwerkstoringen. Opmerkelijk is dat de onheilsgebeurtenissen op 11 september in Nederland niet hebben geleid tot een grotere vraag naar uitwijkfaciliteiten. Klanten hebben de vestiging in Lelystad ook niet overspoeld met vragen of het pand bestand is tegen terroristische aanslagen of dat het zelf een uitwijk heeft. Van der Straaten vindt zulke vragen weinig zinvol. "Het gebouw is goed beveiligd, maar het houdt ergens op. Er bestaat ook geen uitwijk voor de uitwijk. Je neemt in je auto ook geen reservewiel voor je reservewiel mee." Hij wijst erop dat bedrijven juist vooral na kleine incidenten, die vaak onopzettelijk optreden, gaan nadenken over beveiligingsvraagstukken en uitwijkmogelijkheden.
Hoe stiller hoe beter
Waar rekencentra worden bevolkt door zaal-operators en helpdeskmedewerkers heerst in het uitwijkcentrum in Lelystad de kalmte. "Hoe rustiger het bij ons is, des te beter. Wij draaien nu eenmaal geen productie", zegt Koos van der Straaten. Pas als er een calamiteit optreedt, zal de nodige hectiek ontstaan. In de standby-dealingroom met acht noodwerkplekken bijvoorbeeld: "Mocht er bij de klant iets fout gaan, dan zorgen we ervoor dat het systeem hier binnen twee uur in de lucht is."
In een andere ruimte staan, behalve een ‘dood archief’ met back-up-tapes die een klant niet direct nodig heeft, talloze verzegelde aluminium koffertjes. Er blijken dagelijkse back-up-tapes in te zitten. Dag en nacht halen koeriers van het uitwijkcentrum bij zo’n 450 adressen back-ups op. "Iedere tape is ongeveer 10-12 GB groot. Aangezien er bij ons per dag duizenden tapes worden vervoerd, is elektronisch verzenden geen reële optie." Jaarlijks gaan er zo’n 1 miljoen tapes in en uit het pand.
Het uitwijkcentrum beschikt tevens over een grote mainframe-computerzaal. "Dat is I/O-apparatuur waardoor we in geval van nood in staat zijn gegevens snel terug te zetten." Ook is er een ruimte voor ‘midrange’-systemen, een netwerkmonitoringzaal, trainingslokalen waar cursisten leren over procedures, bellijstjes, draaiboeken en ontruimingsplannen, en een noodstroomvoorziening.