Toen medio jaren negentig de kernfuncties van de gemeentelijke overheid waren geautomatiseerd, vroeg de Viag (Vereniging van coördinatoren Informatievoorziening en Automatisering in Nederlandse Gemeenten) zich bezorgd af of het tweede lustrum wel zou worden gehaald. Vervolgens zorgde internet ook bij gemeenten voor een turbulente periode, waarin de organisatie op de schop ging om te komen tot vraaggerichte geïntegreerde dienstverlening aan de burger, die klant ging heten. Peter Mom in gesprek met Viag-voorzitter Bouwe Rijpma. Want dat tweede lustrum werd gehaald.
Gevraagd naar wat tien jaar Viag zijn leden heeft gebracht, spreekt Bouwe Rijpma van ‘de emancipatie van het beroep’. Toen de vereniging van start ging, zat de I&A-coördinator ergens tussen traditionele P&O-functie (personeel en organisatie) en Financiën. "Dat was best lastig. Maar inmiddels heeft de I&A-coördinator een eigen vaste plaats in de gemeentelijke organisatie verworven."
Tot de beroepsemancipatie heeft zeker het eerste product van de vereniging bijgedragen, een functieprofiel, waarmee ze overigens voortborduurde op werk dat al was gedaan door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De producten uit die eerste jaren waren bovenal van praktische aard en bedoeld om de leden te ondersteunen bij concrete problemen. Zo verschenen handboeken voor beveiliging en voor de selectie van softwarepakketten.
De auteur van deze bijdrage heeft (nog) geen toestemming gegeven voor elektronische publicatie. Raadpleeg de Computable van bovenstaande datum voor de complete tekst van dit artikel. Heeft u de betreffende Computable niet (meer) in uw bezit, bel dan (023) 546.3413.