Met Siebel 7 geeft de gelijknamige firma een bredere invulling aan crm en heeft zij een betere gebruikersinterface. De software biedt nu de mogelijkheid ook personeels- (erm) en partnerrelaties (prm) elektronisch te beheren.
Siebel 7 is een complete set nieuwe producten. Als het uitkomt, begin volgend jaar, ligt het totale aantal applicaties van de crm-leverancier op tweehonderd, tegen 147 nu. Om het de gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken, heeft Siebel in het verleden er al voor gekozen verticale, branchegerichte applicaties aan te bieden. Het zijn er nu nog dertien, maar dat groeit naar twintig. One size fits all gaat niet op bij elektronische handel.
Een aantal verticale segmenten staat er slecht voor: vliegtuigmaatschappijen, de reisbranche, verzekeringsmaatschappijen, investeringsbanken en commerciële banken. Andere verticale segmenten investeren nog wel in it: de overheid, gezondheidszorg en farmaceutische industrie. Siebel heeft dan ook speciale modulen voor deze segmenten in het leven geroepen. Hoewel ook dit concern moeilijke tijden beleeft, verwachten analisten van ABN Amro dat het tot de winnaars behoort, samen met Oracle, Microsoft en Bea Systems.
Ecosysteem
Siebel brengt met zijn nieuwe productlijn het begrip crm (customer relationship management) een stap verder. Een onderneming heeft namelijk niet alleen met klanten te maken, maar verkeert in een ecosysteem (zo noemt Siebel dat) met personeel en partners (leveranciers, consultants, wederverkopers enzovoort). Het heeft dan ook speciale modulen gemaakt voor personeels- en partnerbeheer.
In een bedrijf is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Dat is te bereiken door doeltreffende informatie te verschaffen, zoals gegevens over de prestaties van de onderneming, bepaalde afdelingen of zekere producten. Dergelijke data moeten makkelijk bereikbaar zijn, evenals informatie die te maken heeft met bedrijfsregels, pensioenopbouw en wat dies meer zij. In de erm-module krijgen medewerkers een – zelf in te stellen – startpagina waar zij hun gegevens kunnen raadplegen en uitwisselen. Als een webpagina dus, en daar is meteen de interface van Siebel 7: de gebruiker heeft genoeg aan een browserprogramma.
Gebruikersinterface
De gebruikersinterface van Siebel 7 is, volgens analist Ken Carey van UBS Paine Webber, "een technische vernieuwing die de lat hoger legt voor alle toekomstige applicaties voor e-zakendoen". Siebel 7 werkt met een slanker client/server-architectuur waarbij de code voor de schermopbouw is gescheiden van de data. Dit is op zich niet zo’n wereldwonder binnen applicatie-ontwikkeling, maar nog niet eerder toegepast bij crm-toepassingen.
Doordat het scherm eigenlijk hetzelfde blijft, hoeft de gebruiker niet te wachten tot de ‘pagina’ in zijn geheel bij wijziging (invoer) zijn weg van en naar de server vindt. Alleen de data gaan heen en weer. Dit verlicht de verkeersdrukte op het netwerk en maakt het leven van de gebruiker aangenamer.
Omzet Siebel daalt 14 procent
Het derde kwartaal 2001 valt ook voor Siebel Systems tegen. De omzet daalde met 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 428,5 miljoen dollar. De netto winst daalde met 48 procent naar 35,2 miljoen dollar. Er zijn ook pluspunten. De omzet uit licenties is weliswaar gedaald, maar de omzet uit onderhoud, consultancy en andere dienstverlening steeg 25 procent. Verder is de kas beter gevuld: 1,5 miljard dollar op 30 september 2001, een toename met 57,2 miljoen dollar. Het bedrijf handhaaft de leidende positie in de groeiende wereldmarkt van applicaties voor elektronische handel.
IDC ziet stortvloed hr-implementaties
Natascha van den Berg, senior analist bij IDC, ziet een grote rol weggelegd voor werknemersportalen: elektronische verzamelplaatsen van alle relevantie informatie voor personeelsleden bij een onderneming. Zij schrijft dit in een recente studie naar e-hr (human resources) in Nederland onder 450 personeelswerkers en meer dan dertig aanbieders van producten en diensten voor personeelswerk. In 2000 was er sprake van een groeispurt op het gebied van e-hr. De vraag naar met name producten en diensten op het terrein van voordeeltjes voor werknemers, elektronische trainingen en online personeelswerving groeit sterk. De werknemersportalen zijn op korte termijn het belangrijkste medium voor dergelijke oplossingen. Siebel speelt hier duidelijk op in met zijn aparte module voor erm (employee relationship management).