Analisten betwijfelen of de markt zit te wachten op het nieuwe besturingssysteem Windows XP dat vandaag in New York is gepresenteerd.
De markt heeft in eerste instantie met gemengde gevoelens gereageerd op de komst van Windows XP. Over het technische vernuft van de nieuwe software zijn velen het wel eens, maar veel analisten betwijfelen of het publiek wel massaal zit te wachten op XP, zoals dat bij de introductie van Windows 95 wel het geval was. Een van de analisten: "Tijdens de introductie van Windows 95 was er sprake van een ware kooprage. Maar nu lijkt niemand te trappelen om een XP-pakket te kopen, terwijl het toch een van de meest innovatieve pakketten is na Windwos 3.1."
Een deel van het uitblijven van de koopgekte heeft uiteraard te maken met de aanhoudende economische malaise en de nasleep van de aanslagen in de VS, maar er wordt ook op gewezen dat voor een goed functionerend XP een behoorlijk zware pc nodig is: met een 1 Gb harde schijf, 128 Mb-geheugen en een snelle 1 GHz processor. In zijn toespraak voor ontwikkelaars op de pdc-conferentie in Los Angeles zei Bill Gates afgelopen dinsdag dat de systeemvereisten echt niet zo exotisch zijn. "Veel mensen hebben al 256 Mb intern geheugen. De prijs van geheugen is immers zeer sterk gedaald."
De meeste potentiële klanten zijn echter nog in het bezit van tragere exemplaren met een geringere capaciteit en de meest recente cijfers van it-researchbureaus als IDC wijzen erop dat een koopgolf aan nieuwe pc’s er voorlopig niet aan staat te komen. Sommige analisten zou het dan niet verbazen dat er bij de introductie van XP eerder sprake zal zijn van ‘een geleidelijk dan van een snel succes’.
Met de introductie Windows XP neemt het softwareconcern uit Redmond gaandeweg afscheid van zijn ‘oude’ businessmodel: de verkoop van software en upgrades daarvan. Met Windows XP wil Microsoft klanten een abonnement laten nemen op het gebruik van software. Waarbij het bedrijf ervoor zorgt dat de abonnees met de meeste recente programmatuur werkt. Via dit stelsel van abonnementsgelden en commissies mikt Microsoft op een stabiele inkomstenbron voor de toekomst, want de pc-markt – de kern van Microsoft’s succes tot dusverre – komt steeds verder onder druk te staan.
Hoewel Windows XP nog gewoon te koop zal zijn bij de dealer en in de winkel, bevat het besturingssysteem tal van elementen die het geschikt maken voor de levering via het internet, daarmee de omvorming van Microsoft tot internetdienstverlener onderstrepend. Net als Passport en .Net.myservices wordt Windows XP een essentieel onderdeel van de .Net-strategie van Microsoft. Daarbij wil het softwareconcern klanten gaandeweg voorzien van allerlei online diensten, zoals elektronisch bankieren, het downloaden van muziek of ‘gewoon’ e-mail. Deze rijke variatie aan internetservices komt, als het aan Microsoft ligt, binnenkort voor iedereen binnen handbereik, mits ze er maar een maandelijks abonnementsgeld voor over hebben.