Het Amerikaanse Symantec, vooral bekend van zijn Norton-producten, heeft een beter tweede kwartaal gedraaid dan verwacht.
Dat kwam vooral door een hogere verkoop van zijn anti-virusproducten. Met dank aan Code Red en Nimda, zei financieel topman Greg Myers bij de presentatie gisteren.
Het bedrijf zette voor 242 miljoen dollar om tegen 226 miljoen een jaar eerder.
Analisten hadden op een gelijke omzet gegokt. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 11,8 miljoen dollar negatief, maar daarvoor was vooral de aankoop van Axent Technologies afgelopen december verantwoordelijk. Die drukte de winst dit kwartaal met 57,7 miljoen dollar. Zonder die lasten zou de winst volgens Symantec na wat andere plussen en minnen 42,3 miljoen dollar hebben bedragen, en dat is meer dan de 39,1 miljoen dollar van het tweede kwartaal vorig jaar.
Myers toonde zich optimistisch: hij verwacht de komende drie maanden tussen de 260 en 270 miljoen dollar om te zetten en een wat hogere winst te halen dan dit kwartaal, zonder bijzondere lasten. Die verwachting is volgens ceo John Thompson mede gebaseerd op het ’toenemende bewustzijn van ondernemingen en individuen dat ze afdoende beveiligingsmaatregelen op hun computers en netwerken nodig hebben’.
Na al het slechte nieuws beloonde de beurs het nieuws van Symantec met een koersstijging van bijna 9 procent.