Lange tijd is spraak via het internet protocol een aanlokkelijke belofte geweest, omdat het de integratie van spraak met het datanetwerk mogelijk maakt. De praktijk blijkt weerbarstiger te zijn.
Het transport van spraak over een ip-netwerk kan haperen doordat ip-pakketjes hindernissen kunnen tegenkomen. Dit kan de stem doen stokken of een onoverkomelijke vertraging opleveren, alsof je belt vanaf de planeet Mars. De ononderbroken stroom van een circuit, waar het traditionele telefoonverkeer op gebaseerd is, kent dit nadeel niet.
Het is de vraag of de markt voor ip-telefonie snel volwassen zal worden. De belminuten die nu via ip afgehandeld worden, zijn grotendeels afgenomen door consumenten die bellen via hun pc. Tegen lokaal tarief – voor het inbellen bij de internet-aanbieder – zijn wereldwijd gesprekken te voeren. Daar willen consumenten best wat kwaliteit voor inleveren.
Dezelfde voordelen krijgt het bedrijfsleven nog niet voorgeschoteld. Een belangrijke oorzaak is dat traditionele telecombedrijven geen enkel belang hebben haast te maken met ip-telefonie. Al te voortvarend gebruik van hun datanetwerk door ook spraak erin op te nemen zet de inkomsten uit de traditionele spraaknetwerken onder druk. De redding komt voor een belangrijk deel uit de datahoek. Cisco is er alles aan gelegen om zijn ip-telefonie tot een succes te maken; het bedrijf boort er een nieuwe afzetmarkt mee aan, waarmee het zijn eigen magere resultaten kan opkrikken.
Dat Ballast Nedam gekozen heeft voor ip-telefonie is in ieder geval niet de voorbode van een stortvloed aan bedrijfsimplementaties. Het blijft een relatief dure oplossing die te overwegen is bij nieuwbouw of bij het afschrijven van het bestaande telefoniesysteem. De bouwonderneming is net neergestreken in een nieuw hoofdkantoor en bespaart door ip-telefonie. Of ze ook de kosten van datacommunicatie kan verlagen moet nog blijken.