Het water staat de fabrikanten van telecomapparatuur en hun afnemers, de telecomaanbieders, aan de lippen. De inkomsten zijn onvoldoende om de torenhoge schulden aangegaan tijdens de internethype, af te lossen. Ontslagen helpen niet genoeg. Wat rest is het slachten van de kip met de gouden eieren. Voor veel geld gekochte bedrijfsonderdelen gaan voor een fractie van de aanschafwaarde over de toonbank.
De Canadese fabrikant van telecomapparatuur Nortel Networks meldde vorige week zijn crm-softwarepoot (customer relationship management) Clarify te verkopen aan Amdocs voor tweehonderd miljoen dollar. Nog geen twee jaar terug betaalde Nortel er 2,1 miljard dollar in aandelen voor. Het concern had hooggespannen verwachtingen van deze software, waarmee bedrijven klantencontacten kunnen registreren en hun factuur- en ordermanagement uitvoeren. Nortel, dat voornamelijk switches en andere netwerkapparatuur produceert, zegt crm nu niet meer tot zijn kernactiviteiten te rekenen.
Nortel zit klem. De Clarify-tak wordt dan ook contant afgerekend. Over zijn derde financiële kwartaal noteerde het concern een nettoverlies van 3,6 miljard dollar. De slechte resultaten zetten het bedrijf aan tot een ingrijpende reorganisatie. Het schrapt twintigduizend banen, bovenop de dertigduizend ontslagen die het begin dit jaar aankondigde. Van de 95 duizend werknemers die het concern vorig jaar telde resteren er nu 45 duizend.
Maar sanering alleen is niet voldoende om het bedrijf weer op de rails te krijgen. Naast de Clarify-tak meldde Nortel begin oktober dat het zijn belang in het Franse datacommunicatiebedrijf Matra Nortel Communications Distribution verkleint. Eerder al verkocht het zijn belang in Arris Interactive, specialist in breedband toegang tot internet via de kabel.
Uitverkoop
Ook Lucent Technologies ziet zich gedwongen bedrijfsonderdelen van de hand te doen. In augustus verkocht de fabrikant van telecommunicatieapparatuur zijn divisie voor de productie van glasvezelkabel voor 2,75 miljard dollar, terwijl het eerder op een bedrag tussen de vijf én acht miljard had gerekend. Drie weken terug meldde Lucent dat het zijn Octel-product, gericht op unified messaging, wil verkopen. Het kocht Octel in 1997 voor 1,8 miljard dollar.
Het is onwaarschijnlijk dat Lucent hetzelfde bedrag ervoor terugkrijgt. Dit komt deels doordat het alleen nog maar het Octel-product voor telecombedrijven in handen heeft. Het Octel-onderdeel voor het bedrijfsleven is als bruidschat meegegeven aan het inmiddels zelfstandige Avaya. Belangrijker nog is dat de hype rond unified messaging in het huidige economische klimaat ingezakt is. Naar dit soort software, waarmee telefoongesprekken, e-mails en faxen via één centrale ingang te benaderen zijn, is weinig vraag nu de resultaten onder druk staan. Dit zal de prijs die Lucent voor zijn Octel-product krijgt niet ten goede komen.
Schulden
Kampen de producenten van telecomapparatuur met tegenvallende orders, de aanbieders van telefonie verkeren in moeilijkheden omdat ze torenhoge schulden aangegaan zijn. KPN staat door dure umts-licenties en belangen in buitenlandse telecombedrijven 22 miljard euro in het rood. Eind juli verkocht het zijn datacenters aan Atos Origin. In totaal heeft het telecombedrijf nu voor 2,2 miljard euro aan niet-kernactiviteiten verkocht. Eind dit jaar moet vijf miljard euro binnen zijn om aan het kredietschema te kunnen voldoen.
Andere belangen zal KPN met veel pijn en moeite verkopen. Een woordvoerder bevestigt dat het bedrijf morrelt aan de overeenkomst met KPN Qwest om zijn belang van 44 procent in de onderneming te kunnen afstoten. Nu is dat onmogelijk omdat KPN tot 2004 vastzit aan dit belang. Veel zal het aandeel in KPN Qwest momenteel niet opleveren. Was dat aandelenpakket maart 2000 nog 6,2 miljard euro waard, tegen de huidige beurskoers is dat geslonken tot 960 miljoen. Om dezelfde reden besloot KPN eerder zijn belang in de netwerkdienstverlener Infonet aan te houden omdat de verkoop ervan te weinig zou opleveren.