Cisco Systems verwacht het komende jaar een doorbraak van IP-telefonie in het bedrijfsleven. In de VS zijn inmiddels een miljoen IP-telefoons in gebruik en vorige maand ging in Nederland Ballast Nedam van start met de koppeling van internet, e-mail en de bureautelefoon in het nieuwe hoofdkantoor in Nieuwegein.
De drijvende kracht achter de omschakeling naar ‘voice over internet protocol’ zijn bezuinigingen op receptie- en call center-personeel en op de aanleg van kabels.
Telefoneren via internet was tot voor kort weinig aantrekkelijk door de vaak belabberde geluidskwaliteit. Cisco ontwikkelde vorig jaar routers en software die de gesprekken zonder horten of stoten over het net kunnen leiden en wist enkele maanden geleden bouwer Ballast Nedam over de streep te trekken. De internettelefoon werkt volgens gestandaardiseerde protocollen en biedt de mogelijkheid met de telefoon e-mail te lezen en te verzenden en om te internetten. De internetverbinding maakt het mogelijk dat ook bijkantoren en thuiswerkers via de computerservers volledig gebruik kunnen maken van de centrale computerservers. Voorwaarde is wel voldoende capaciteit op het netwerk.
Internettelefonie is vanwege de slechte kwaliteit van standaard-internetverbindingen voor consumenten vooralsnog geen optie. Dat komt pas echt in beeld wanneer veel meer mensen dan nu over breedbandverbindingen beschikken.