HAARLEM – De markt voor e-commerce stagneert. Over 2000 heeft ongeveer 32 procent van de Nederlanders online producten aangeschaft, hetzelfde aantal als het jaar ervoor.
Een en ander blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Multiscope onder ruim tweeduizend respondenten. De onderzoekers constateren dat ook de omzet uit e-commerce niet verder toeneemt. Net als in 1999 bedroeg deze het afgelopen jaar ongeveer 3,4 miljard gulden. Volgens Multiscope zijn er aan de ene kant nieuwe kopers bijgekomen, maar aan de andere kant evenveel afgehaakt. Volgens het onderzoeksbureau ontbreekt het bij de online klanten nog steeds aan vertrouwen in het internet. De klanten die in 2000 voor het eerst online zijn gaan kopen, zijn daarnaast erg voorzichtig met hun aankopen via het internet.
Multiscope constateert verder dat veel e-commerce bedrijven niet aan de verwachtingen van de online klanten kunnen voldoen: 1 op de 10 kopers heeft een negatieve ervaring met het aanschaffen van producten via het net. Dit komt met name omdat bedrijven steken laten vallen bij de orderafhandeling. Ook de internetcrash en de teruglopende economie hebben hun sporen achtergelaten op de e-commerce-markt. Toch verwachten de onderzoekers voor dit jaar een toename. Multiscope verwacht dat het aantal online kopers eind dit jaar zal zijn gestegen naar 3,2 miljoen en dat zij gezamenlijk 4,9 miljard gulden (1,5 miljard gulden meer dan in 2000) zullen besteden.
Marten Dijkstra