China en India vormen de hoop voor de veelgeplaagde pc-concerns. Maar het is de vraag of de bekende Amerikaanse merken hier aan het langste eind zullen trekken.
Uit recent onderzoek van Gartner blijkt dat China en India dit jaar en de komende jaren garant zullen staan voor de grootste toename in pc-bestedingen. China is volgens dit onderzoek opgeschoven naar de vierde plaats op de wereldranglijst van pc-markten en is daarmee inmiddels Groot-Brittannië voorbijgestreefd. Over het eerste halfjaar bereikte de verkoop van pc’s in China 3,96 miljoen exemplaren, een stijging van 26 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. India volgt weliswaar op ruime afstand met 790.000 verkochte pc’s, maar hier bedraagt het jaarlijks groeicijfer 81,5 procent en de pc-penetratie is hier nog slechts 1 procent.
Geen wonder dat Amerikaanse pc-grootmachten hun oog hebben laten vallen op deze beide groeimarkten, zeker nu de verkoop van pc’s Europa en Noord-Amerika stagneert. Zowel IBM, Compaq als Dell zijn dominant aanwezig in China en India, maar thuismerken zoals Legend, Beijing Founder, Great Wall, TCL, Start en Wipro nemen eveneens een aanzienlijk deel van de pc-koek voor hun rekening. Deze laaggeprijsde klonen van de duurdere A-merken kunnen rekenen op een toenemende populariteit bij de afnemers, zeker als deze merken dat ‘hun’ pc’s meestal uit dezelfde fabriek komen als waar de computers van de wereldwijd opererende pc-merken worden geassembleerd. Aangezien de meeste kopers in India en China een relatief smalle beurs hebben, is het maar de vraag of de Amerikaanse A-merken hier dezelfde marktleiderspositie kunnen opbouwen als in Europa en Noord-Amerika.