Novell bracht zijn lancering van Netware 6 vorige week als het ontwaken van een slapende reus. De nieuwe software biedt inderdaad veel. De leverancier zelf lijdt echter al enige tijd aan krimp. Het is het bekende verhaal van het succesvolle marketingbedrijf Microsoft en de mea culpa’s van Novell, dat al jaren belooft zich meer te richten op marketing en minder op alleen technologie.
Het is ook het verhaal van klanten die tevreden zijn met wat ze hebben en dus geen nieuwe softwareversies behoeven. "Dat is het nadeel van perfecte producten", reageren veel Netware-gebruikers schouderophalend. Ook dit is een kwestie van marketing.
Ten tijde van de lancering van Netware 5 was het nog een belangrijk feit dat Novell eerder met zijn nieuwe besturingssysteem op de proppen kwam dan de het concern overschaduwende concurrent Microsoft. Versie 5 was er niet alleen eerder, maar ook nog eens op de beloofde tijd. Dat bood Novell een voorsprong. Net zoals versie 4 technologisch voorliep op Microsofts Windows NT. En net zoals de multiplatform-beheertechnologie NDS (Novell Directory Services, tegenwoordig modieus e-Directory geheten) voorloopt op andere directory-diensten.
Het is dus niet zo dat door de nieuwe Netware alleen de leverancier weer in het voetlicht treedt. Daarvoor is marketing en momentum nodig. Microsoft geeft vast tegengas met een vuige reclamecampagne; het probeert klanten te lokken met de bewering dat dienstverlener Novell stopt met softwareontwikkeling.
Wellicht is de situatie nog het best verwoord door het berichtennaschrift (sig) van een Novell-gebruiker die rondzwierf in een online-forum: Netware’s not dead, it just smells funny. Nu maar zien of Netware 6 de luchtverfrisser is.