It-consultancy-ondernemingen hebben zelf hun bedrijfsprocessen niet in de vingers, terwijl ze anderen zouden moeten vertellen hoe zij hun zaakje op orde kunnen brengen. Volgens analist Ted Kempf van Gartner heeft het bedrijfsleven de buik vol van wanpresterende consultants.
Kempf is principal analyst bij Gartner Dataquest in Chicago. Hij spreekt over service process optimization (spo) tijdens de gebruikersconferentie in Genève van de Nederlandse softwareleverancier Augeo. Kempf wil geen namen noemen van onder de maat presterende consultants, maar voegt er veelbetekenend aan toe dat "er eigenlijk geen consultancies te vinden zijn die hun processen goed beheersen".
"En dat is toch vreemd voor ondernemingen die geacht worden andere bedrijven te vertellen hoe zij het best hun activiteiten kunnen automatiseren. Keer op keer mislukken projecten waarbij consultants zijn betrokken. Er is vaak sprake van budgetoverschrijding en even vaak van niet gehaalde deadlines. Het bedrijfsleven heeft er inmiddels schoon genoeg van", weet Kempf.
Het probleem is dat consultancies, evenals nutsbedrijven en telco’s, geen inzicht hebben in lopende projecten en hun eigen bronnen als mensen, kennis en tijd. Er zijn nu volgens de analist twee trends gaande die ertoe leiden dat bedrijfsprocessen geoptimaliseerd moeten worden. Allereerst elektronische handel. "Bedrijven maken ernst met e-handel en willen daarvoor goede adviezen hebben." De vertraging van de wereldeconomie is de tweede trend. "Ondernemingen gaan dan bekijken hoe ze efficiënter kunnen werken."
Consolidatie
Professional services automation (psa) heette voorheen de software die kan helpen bedrijfsprocessen inzichtelijk te maken en te beheersen. Kempf vindt die term te beperkt en pleit voor het gebruik van ‘service process optimization’. Elk bedrijf met meer dan vijftig werknemers heeft volgens hem baat bij spo.
KPN bijvoorbeeld gebruikt Intelligent Planner van Augeo, de voorloper van het onlangs gepresenteerde Augeo 5 pakket. Alex Gras, executive director delivery wholesale bij KPN, zegt dat de software zich binnen een jaar terugverdient. Zijn afdeling zorgt ervoor dat andere telefonieaanbieders de benodigde diensten krijgen van KPN. Per order betrof dat meer dan honderd activiteiten. Door het inzichtelijk te maken is dat teruggebracht tot dertig. Voorheen werkte Gras met een Excel spreadsheet, maar die liep voortdurend vast.
De markt van spo-software consolideert. Ernst Jilderda, directeur van Augeo: "Niku en Changepoint hebben het erg moeilijk in Europa en Evolve is hier verdwenen." Kempf vult aan: "Lawson heeft inmiddels Account4 gekocht. Novient, Portera, Maconomy en Augeo behoren tot de pioniers. Inmiddels lonken bedrijven als Peoplesoft, Oracle, JD Edwards en Microsoft met Greatplains ook naar deze markt. Er is volop beweging. Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen wanneer JD Edwards Augeo koopt."
Muizen
In 1999 heeft Augeo de oversteek gemaakt naar de Verenigde Staten. Het bleek daar toen niet succesvol. Enkele maanden geleden is het bedrijf wederom de Amerikanen gaan bezoeken, zij het ditmaal in het kielzog van JD Edwards, waarmee een stevige partnerband bestaat.
Nu heeft de Nederlandse onderneming afgelopen juni zijn eerste Amerikaanse klant binnengehaald: Lexicon Genetics in Houston. Dit bedrijf doet genetisch onderzoek om nieuwe medicijnen te ontwikkelen. Vijfhonderd muizen zijn proefdieren. Elke muis is een project dat ‘gevolgd’ moet worden. Spo helpt daarbij.
Een aardige toepassing, maar vooralsnog mikken de spo-leveranciers op it-consultancies, ict-afdelingen, telco’s en nutsbedrijven. De volgende stap zijn inderdaad afdelingen voor onderzoek en ontwikkeling, architecten en projectontwikkelaars.