Softwarebouwer Exact is voor het eerst door een rechter veroordeeld wegens wanprestatie. Het softwarepakket Time & Billing dat Exact in 1996 leverde aan accountantskantoor Wolfsbergen Osnabrug Baars (WOB) in Den Haag deugt niet. Dit oordeel baseert de rechter onder meer op een deskundigenrapport dat Exact juist had moeten vrijpleiten.
Volgens it-auditor Ben Slijk, door Exacts tegenpartij WOB ingehuurd als getuige-deskundige, was een rechter niet eerder zo duidelijk over de kwaliteit van de betreffende software. Ook vice-president Peter van Haasteren van de Exact-groep noemt de uitkomst van de rechtszaak "verrassend".
Het pakket Time & Billing werd door Exact in 1995 geïntroduceerd als oplossing voor accountantskantoren om hun administratie te beheren. WOB nam na anderhalf jaar implementatieproblemen zwaar teleurgesteld afscheid van het pakket.
Verantwoordelijkheid
Exact beroept zich erop dat vroege versies van nieuwe softwarepakketten nu eenmaal fouten bevatten, en verwijst verder door naar de dealer. Dealer Cane is echter de overtuiging toegedaan dat juist Exact verantwoordelijk is, omdat de problemen "hun grondslag vinden in het niet naar behoren functioneren van de geleverde software". Feit is dat tien maanden nadat Exact-dealer Cane het pakket Time & Billing op had moeten leveren, het programma nog steeds ‘niet bruikbaar’ was.
Accountantskantoor WOB accepteerde dat niet. Er volgde een rechtszaak die zich de afgelopen jaren voortsleepte. Uiteindelijk heeft de rechter vastgesteld dat het Exact-product ‘niet conform de overeenkomst’ is, en hij houdt de fabrikant daar verantwoordelijk voor. Partij-deskundige Slijk: "Dat lees ik voor het eerst in verband met Exact."
De Delftse softwareleverancier verwijt het accountantskantoor dat het "het project verkeerd heeft gemanaged door geen deugdelijke projectorganisatie op te zetten en te werken zonder afdoende acceptatietesten". Bovendien had WOB eerder aan de bel moeten trekken dan pas anderhalf jaar na de aankoop van het pakket, vindt Exact. De rechter heeft deze verweren echter verworpen.
Onzekerheid
Wat de uitspraak betekent voor andere ontevreden gebruikers van Time & Billing is onzeker. De rechter heeft de niet-aansprakelijkheidsclausule die Exact en de betrokken dealer Cane hanteren, niet aangetast. Dat kan alleen als ‘opzet of grove schuld’ te bewijzen valt. WOB is daar volgens de rechter niet in geslaagd. Wel moet Exact de kosten van het softwarepakket terugbetalen. Daar neemt WOB echter geen genoegen mee; het handhaaft zijn eis van 375 duizend gulden vergoeding voor geleden schade.
Bestuursvoorzitter Eduard Hagens van Exact wijst op de driehonderd andere Time&Billing-gebruikers, die volgens hem voor het overgrote deel tevreden zijn. "Het product doet wat het moet doen. Van de gebruikers is 90 procent er tevreden over." Hij meent dat de hele zaak terug te voeren is op te hoge verwachtingen van WOB van een standaard-softwarepakket. De technische problemen die zich voordeden, wijt hij aan een slecht functionerende database. Die database is door Exact op eigen kosten geheel aangepast, maar toen had WOB al afgehaakt.
WOB overweegt in hoger beroep te gaan. Directeur P. Baars is na drie jaar procederen niet van plan te stoppen. "Ik ga tot het gaatje", meldt de getergde accountant/belastingadviseur. "We hebben hier een lijdensweg gehad. Het was spaghettisoftware. Het zou fantastisch worden, maar het werd een chaos."