Sun Microsystems ontwikkelt samen met 32 grote bedrijven een systeem waarmee internetgebruikers met één wachtwoord meerdere sites kunnen benaderen.
Daarmee begeeft de nieuw gevormde alliantie – de ‘Liberty Alliance’ – zich nadrukkelijk op het terrein van Microsoft, dat met zijn Passport-dienst een soortgelijke functie biedt. Het is geen geheim dat Sun zich al jaren stoort aan de strategie van Microsoft. De softwaregigant uit Redmond ontwikkelt die strategie vanuit een monopoliepositie, zo luidt de kritiek van Sun. Het feit dat Microsoft de Passportdienst ook integreert in zijn nieuwe besturingssysteem Windows XP en in zijn .Net-strategie, lijkt die kritiek alleen maar te bevestigen.
Verschillende analisten vinden het een goede zaak dat er binnenkort meer dan één systeem op deze markt wordt aangeboden. Ook hier is concurrentie goed voor de markt, zo redeneren zij. Overigens heeft Sun zijn rivaal Microsoft benaderd om deel te nemen in het Liberty Alliance-project. "Microsoft reageerde terughoudend, maar heeft enige vorm van samenwerking niet uitgesloten", aldus Suns president-directeur Scott McNealy.
De Liberty Alliance bestaat uit de meest uiteenlopende bedrijven. Naast Sun zijn dat onder meer American Airlines, United Airlines, Cisco Systems, i2 Technologies, General Motors, Ebay, Fidelity Investments, Sony, Bank of America, Nokia, NTT Docomo, Verisign, Vodafone en Sprint. Opvallende afwezigen zijn America Online en Yahoo, maar Sun benadrukt dat verschillende partners nog niet bekend zijn gemaakt. Volgens welingelichte kringen zou één van die nog onbekende partners creditcardmaatschappij American Express zijn.
Het principe van één wachtwoord voor toegang tot meerdere sites is overigens niet onomstreden. Het wordt gepresenteerd als een handige service aan de consument, maar het stelt de deelnemende bedrijven wél in staat om privacygevoelige informatie uit te wisselen, zoals creditcardnummers, geboortedata en e-mailadressen. Sommige partners in de alliantie geven toe dat het belangrijkste voordeel van het project is dat ze toegang krijgen tot consumentengegevens van andere bedrijven, die ze vervolgens in hun eigen marketing kunnen gebruiken. Initiatiefnemer Sun geeft echter aan dat er – in tegenstelling tot het Passportsysteem van Microsoft – geen centrale databank zal worden ingericht en dat geen van de deelnemende partners de absolute controle krijgt over gegevens van internetgebruikers. Sterker nog, de consument kan straks zélf aangeven welke van de Liberty Alliance-partners toegang krijgt tot welke informatie.