In 2003 kan worden gestart met de landelijke invoering van de ov-chipkaart. Behalve als vervoersbewijs kan deze ook dienen als toegangspas. Zo moet de kaart bijdragen aan sociale veiligheid in de stations. In Groningen verloopt de proef met de Tripperpas als voorloper van de ov-chipkaart succesvol.
De introductie van deze chipkaart voor het gehele openbaar vervoer maakt het mogelijk overal in het land met trein, tram, bus en metro te reizen. Met informatiesystemen en chipkaarten kunnen reizigers verschillende vormen van openbaar vervoer combineren tot individueel openbaar vervoer op maat. Verder valt het autoverkeer dankzij ict in goede banen te leiden.
De Wet Invoering Elektronische Handtekeningen, met een vrijwillige certificatieregeling voor ttp’s (trusted third parties), bevordert de veiligheid van transacties via elektronische communicatie. De ttp’s zijn financiële intermediairs op internet.
Het ministerie verwacht dat adsl een grote vlucht zal nemen. Bovendien zal de kabel nog meer voor internet worden benut. Op iets langere termijn vindt de uitrol plaats van glasvezel in de ‘eerste kilometer’ (het deel van de kabel tussen huisdeur en buurtcentrale).
Transparantie
De tarieven in de vaste telefonie zijn de laatste vier jaar gedaald. De tarieven in Nederland behoren niet meer tot de laagste, maar de internationale verschillen zijn erg klein. Mobiel bellen is hier goedkoper dan elders. De verwachting is dat de tarieven wereldwijd dichter bij elkaar zullen komen. De telecommunicatietarieven in het zakelijk segment zijn internationaal gezien op min of meer gelijk niveau uitgekomen. Huurlijnen met een grote capaciteit zijn goedkoop, terwijl de kleine huurlijnen veel kosten. In de laatste sector zal de introductie van adsl naar verwachting leiden tot prijsdalingen.
Verkeer en Waterstaat wil de transparantie van ict-markten verder bevorderen. Rond 2005 moet het stadium van volwassenheid zijn bereikt. Het ministerie hoopt in 2003 de nieuwe Europese communicatieregels (ONP) te implementeren. Daarnaast wordt een visie op breedband geformuleerd. Prioriteit hebben ook twee nieuwe technologieën: Bluetooth (draadloze korte afstand communicatie) en locatie-gebaseerde diensten (location based services). Hieruit kunnen nieuwe diensten ontstaan als ‘cell broadcast’, communicatie en plaatsbepaling via gsm.
Conform de Europese regels voert het Rijk de digitale tachograaf voor het wegvervoer in. Tevens stuurt zij aan op een koppeling van die tachograaf met de boordcomputer. Eind dit jaar zal hier naar verwachting mee worden begonnen. Twee jaar na dato moeten nieuwe vrachtwagens en bussen van een digitale tachograaf zijn voorzien.
Om bestaande weg-, rail- en watersystemen efficiënter te benutten zullen technologie en telematicadiensten steeds intensiever worden ingezet. Daarbij valt te denken aan het verder ontwikkelen van dynamische toerit-dosering, extra rijstroken binnen het bestaande wegprofiel en verbeterde informatieverstrekking aan reizigers. Het bestaande spoorwegnet is intensiever te benutten door de ontwikkeling van betere elektronische veiligheidssystemen.