Terwijl reddingswerkers in de puinhopen speuren naar de signalen van mobieltjes en Blackberries (e-mail pagers) zetten de getroffen bedrijven provisorische computernetwerken in elkaar. De meeste financiële ondernemingen met vestigingen in de Twin Towers kunnen enigszins normaal opereren omdat ze kritische bedrijfsdata kopiëren naar sites elders.
Bedrijven die gespecialiseerd zijn in disaster-recovery draaien op volle toeren om hun klanten te voorzien van it-experts, bedrijfsruimte, computers, netwerken en communicatiediensten. Bij expert in it-rampenbestrijding Comdisco kwam vijf minuten na de eerste aanslag in New York het eerste telefoontje binnen met een verzoek om bijstand. Voor het eind van de ochtend waren er 25 disaster declarations binnen, en een groter aantal minder erge disaster alerts. Inmiddels zitten meer dan drieduizend mensen in de it-vluchtelingenkampen (business recovery facilities) van Comdisco in Queens (New York), New Jersey en Chicago.
Comdisco doet ook aan preventie via ‘spiegeldiensten’, waarbij een computernetwerk op afstand alle activiteiten van het primaire netwerk imiteert. Als het primaire netwerk uitvalt neemt het spiegelnetwerk het over. Dankzij dergelijke back-up systemen konden veel bedrijven direct na de aanslag hun activiteiten continueren.
Sungard Data Systems heeft 26 panden in de VS om getroffen it-afdelingen te huisvesten. Dit bedrijf opende dinsdagochtend om 8.54 uur, direct na de eerste aanslag, een crisiscentrum. Het heeft inmiddels veel verzoeken gekregen om werktuimte met bureaus, pc’s, telefoons, velerlei computersystemen en servers voor het opzetten van lan’s en wan’s.
Gratis advies
Verschillende it-dienstenverleners hebben hun tarieven verlaagd of bieden gratis hulp aan getroffen bedrijven. De site van Gartner Research biedt gratis advies. Na de aanslag wezen Gartner-consultants erop dat it-operaties van bedrijven voorbereid moeten zijn op nieuwe aanslagen. "Wie niet voorbereid is op crisismanagement, is niet klaar voor de wereld waarin we nu leven", aldus Gartners French Caldwell. Ontrack Data International, dat gegevens redt van beschadigde harde schijven en tapes, biedt alle getroffen bedrijven een gratis eerste consult. Het is echter de vraag of in de puinhopen van het WTC nog iets zal worden gevonden waarvan gegevens te redden zijn.
Amerikaanse hardwareleveranciers hebben crisisteams opgezet die ervoor moeten zorgen dat bestellingen van getroffenen voorrang krijgen. Bij Dell waren na twee dagen al vijfduizend laptops, pc’s en servers besteld. Defensie (getroffen door de aanslag op het Pentagon) staat bovenaan Dells prioriteitenlijstje. Dan volgen ziekenhuizen en andere gezondheidsinstellingen, en daarna gewone bedrijven.
Ook bij HP zorgt een crisisteam ervoor dat klanten uit de Twin Towers voorrang krijgen. Na twee dagen hadden zich reeds 24 klanten gemeld voor noodvoorraden servers en data-opslagapparatuur. Het concern biedt zijn klanten ook tijdelijke ruimte voor it-afdelingen. Sun Microsystems heeft een Sun Support Forum Recovery Assistance website geopend met patches en informatie. IBM heeft een speciaal hulptelefoonnummer.
Het moeilijkst te vervangen zijn de honderden it’ers die bij de ramp zijn omgekomen. Computerworld maakt een databank met namen en adressen van vrijwilligers. Honderden it’ers hebben zich reeds aangemeld op de ‘Volunteer it’-site. Cap Gemini Ernst & Young stelt in New York een volledig uitgerust kantoorpand met vrijwilligers ter beschikking als tijdelijk onderkomen voor getroffen bedrijven.
Ook het Rode Kruis heeft it-vrijwilligers nodig om de reddingswerkers op Ground Zero bij te staan. "Er is grote behoefte aan apparatuur, communicatiediensten en mensen die daarmee kunnen werken", zei Joe Leo, onderdirecteur van het Rode Kruis in New York. De stad New York gebruikt it-vrijwilligers voor het opzetten van een databank met gegevens over vermiste personen.
Beamer: Let’s roll
Er is volgens de eerste schattingen drie- tot vijf miljard dollar gemoeid met vervanging van vernietigde it-apparatuur en software, en het herstellen van uitgevallen it-diensten. Dat alles valt in het niet bij de verloren mensenlevens. Sun Microsystems, Compaq, Akamai, Netegrity, Oracle en veel andere bedrijven hebben mensen verloren. Een speciale vermelding is op zijn plaats voor Oracle- manager Todd Beamer (32), die op 11 september passagier was van United Airlines vlucht 93 van New Ark naar San Francisco. Beamer sprak volgens de Pittsburgh Post-Gazette na de kaping dertien minuten via een ‘inflight’ telefoon met een operator van het telecommunicatiebedrijf Verizon. Toen het hem duidelijk werd dat de kapers van plan waren het vliegtuig met inzittenden als munitie te gebruiken leidde hij een groepje passagiers dat de kapers aanviel. "Are you guys ready? Let’s roll." Dat waren de laatste woorden die de operator door de openstaande lijn hoorde van Todd Beamer. Even later stortte vlucht 93 100 kilometer ten zuidenoosten van Pittsburgh neer. Er zijn geen overlevenden.