Business intelligence is één van de gedoodverfde melkkoeien in de it-industrie. Dat bezuinigende it-afdelingen ook deze software niet sparen blijkt uit de stagnerende omzet van de belangrijkste spelers in deze markt. Loopt de marktexpansie van analysesoftware op zijn eind?
De it-industrie is niet in een identiteitscrisis beland, aldus Robert Ashe, senior vice president bij Cognos. De topman van het Canadese bedrijf, een dag op bezoek bij de Nederlandse vestiging, constateert wel dat de internethype is ontmaskerd. "Hebzuchtige investeerders zaten voor een belangrijk deel achter deze hype", aldus Ashe. "Bestaande bedrijven zouden door b2c-websites als Pets.com van de kaart geveegd worden, was de voorspelling. Deze naïviteit is nu nauwelijks meer voorstelbaar."
Toch erkent Ashe dat naast internetspelers ook traditionele it-producenten onder druk zijn komen te staan in de huidige economische stagnatie. In Noord-Amerika heeft de malaise in de it-industrie dramatischer vormen aangenomen, maar de verwachting is dat ook in Europa de situatie in snel tempo verslechtert. Ook Cognos ontkomt niet aan de neergaande lijn. Ashe bestempelt 2001 nu al als een ‘zwaar jaar’.
Vlak voor de publicatie van zijn kwartaalcijfers voerde Cognos een reorganisatie door, waarbij driehonderd van de in totaal drieduizend werknemers op straat kwamen te staan. In zijn eerste financiële kwartaal draaide Cognos een verlies van 2,1 miljoen dollar. De komende kwartalen laten een lichte verbetering zien, aldus Ashe, die ook op Cognos’ banksaldo van 250 miljoen dollar wijst. Ook concurrenten van Cognos als Hyperion en Microstrategy kampen met tegenwind. Ze hebben een vergelijkbaar deel van hun personeel ontslagen.
Stagnatie
Volgens Ashe is de tegenslag van tijdelijke aard. "Ik ben het niet eens met analisten die constateren dat de markt voor analytische software verzadigd is", vervolgt hij. "Dit zou betekenen dat de overname van concurrenten de enige manier is om te groeien. Dat is in mijn ogen niet zo. Wel staat de markt er nu anders voor. Analysesystemen die eerst binnen afdelingen gebruikt werden, worden nu bedrijfsbreed ingezet. Hieruit haalt Cognos een steeds groter deel van de omzet. Wij verwachten dat deze autonome groei nog niet ten einde is."
Daarnaast is er nog genoeg onontgonnen terrein voor analytische software. Investeringen in crm-toepassingen (customer relationship management), bijvoorbeeld zullen naar verwachting de vraag naar systemen voor informatie-analyse vergroten. Cognos ziet de vraag naar voorgekookte systemen voor dergelijke toepassingen sterk toenemen. "De klant wil nog maar een klein deel van de applicatie hoeven instellen", vervolgt Ashe. Het voor een groot deel kant en klare financiële rapportagesysteem van Cognos vindt gretig aftrek aldus het bedrijf.
Concurrenten stappen ook over op deze strategie. SAS kondigde deze week aan samen met IBM analysesoftware te ontwikkelen die speciaal is afgestemd op toepassing in callcenters. Een andere gespecialiseerde toepassing in opkomst is analysesoftware voor ontleding van surfgedrag op websites. Met deze software moet uit statische webgegevens en logbestanden informatie te destilleren zijn. Cognos heeft hiervoor nog geen specifieke oplossing.
Instrumentenbord
Eén van de redenen om analysesoftware bedrijfsbreed in te zetten is de toepassing van prestatiemanagement. Deze door alle grote adviesbedrijven verkochte oplossing geeft managers de beschikking over een dashboard met de belangrijkste prestatie-indicatoren van de afdeling of het bedrijf. Een meter per indicator laat zien hoe de zaken ervoor staan.
"De zeven grote adviesbedrijven zijn zo belangrijk voor ons dat we in Nederland permanent een scout rond hebben lopen", zegt Hans Sint-Nicolaas, directeur Nederland bij Cognos. Deze persoon houdt de vinger aan de pols bij de verschillende prestatiemanagement-projecten om de Cognos-software als mogelijke technologie achter deze oplossing te leveren. Het concern bekijkt of deze Nederlandse scout ook in andere landen toegevoegde waarde heeft.
In Nederland heeft Cognos relatief veel klanten onder de dienstverleners, de financiële sector, de olie-industrie en de overheid. Volgens Robert Ashe, senior vice president, is er wereldwijd geen verticale markt waarin het bedrijf oververtegenwoordigd is. "Iedere deelmarkt heeft een aandeel van 5 procent in onze omzet", aldus Ashe.