HAARLEM – Cisco haalt flink de bezem door zijn interne organisatiestructuur. Volgens John Chambers nodig om overlap bij de diverse technologische afdelingen te voorkomen.
In de nieuwe structuur verdwijnen de drie divisies die zijn gericht op de verschillende typen klanten: de grote zakelijke klanten, de kleine zakelijke klanten en de telecombedrijven. In plaats daarvan worden de diverse technologie- en marketingafdelingen gecentraliseerd. Ceo Chambers zegt hiermee de organisatie efficiënter te laten werken. Zo is het volgens hem op dit moment soms zo dat er acht verschillende technische teams tegelijkertijd werken aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van spraak, data en dataverkeer. Door deze inspanningen te bundelen, kan er volgens hem gemakkelijker kennisuitwisseling plaatsvinden en kostenefficiënter worden gewerkt.
De nieuwe organisatiestructuur kent inmiddels ook het eerste managementslachtoffer. Kevin Kennedy, senior vice president van de Cisco-divisie die zich richtte op de levering aan telecombedrijven, heeft het veld geruimd. De verkopen van Kennedy’s divisie zijn scherper gedaald dan bij de andere divisies. En hoewel Chambers aangaf dat hij Kennedy wilde behouden, was zijn vertrek geen complete verrassing. Kennedy zou al enige tijd met Chambers van mening verschillen over de stroomlijning van de organisatie.
Volgens Chambers heeft hij gewacht met het aankondigen van de organisatorische veranderingen, totdat de verkopen zich na de scherpe terugval van het afgelopen voorjaar weer enigszins hadden gestabiliseerd. Ondertussen heeft Cisco ook al 17 procent, ofwel 8500 banen, van zijn totale personeelsbestand, geschrapt. Chambers verwacht nu dat de verkopen voor het komende fiscale eerste fiscale kwartaal ongeveer gelijk of iets lager zullen uitkomen dan de 4,3 miljard dollar over het afgelopen fiscale vierde kwartaal.
Marten Dijkstra