Telecomwaakhond Opta vindt dat KPN Telecom te veel geld vraagt voor collocatiedienstverlening. Dit is een uitspraak in een conflict dat BaByXL had met KPN.
De kwestie betreft het aanbieden van xDSL-diensten door anderen dan KPN. Het gaat om het bieden van breedband diensten via het bestaande koperen netwerk naar de huizen (delocal loop). Daarvoor moeten concurrenten van KPN, die eigenaar is van de local loop, apparatuur plaatsen om of bij een nummercentrale. Het beschikbaar stellen van faciliteiten die nodig zijn om die apparatuur aan te sluiten, heet collocatie.
BaByXL, een onafhankelijke aanbieder van DSL, vond dat KPN te veel geld rekent voor deze dienstverlening en had een klacht ingediend bij de Opta. Deze heeft nu een uitspraak gedaan. De volledige uitspraak, inclusief de volgens Opta geldende collocatietarieven, staat vrijdag 17 augustus vanaf 17.00 uur ophttp://www.opta.nl.
Opta heeft KPN verplicht binnen vier weken duidelijk inzicht te verschaffen in de opbouw van de tarieven. Bovendien moet zij inzicht verschaffen in de werkelijke door KPN gemaakte kosten.
BaByXL meent dat deze uitspraak van de Opta tot gevolg heeft dat breedbanddiensten sneller en goedkoper in Nederland ter beschikking kunnen komen aan consumenten.
Ook Cistron, dat deze week zijn telefoondiensten moest staken wegens een conflict met KPN over collatie, kan hoop putten uit deze uitspraak.