HAARLEM – Nieuwsgierigheid (49%) en informatieverzameling (44%) zijn de belangrijkste redenen voor Nederlandse consumenten om websites van merken te bezoeken.
Reis-, computer- en autosites staan bovenaan.
Dit blijkt uit onderzoek van de Brand Strategy Group (BSG). Zij heeft 2300 consumenten ondervraagd die regelmatig actief zijn op internet. Gebleken is dat veel bezoekers bewust naar een merksite gaan, waarna zij tot een bepaalde aanschaf in een winkel of bij een dealer zijn overgegaan. Het doen van online transacties gebeurt nog in geringe mate.
Merksites op het vlak van warenhuisartikelen, levensmiddelen, sportartikelen, mode/kleding en doe-het-zelf worden relatief veel bezocht uit nieuwsgierigheid. Webstekken die te maken hebben met vakantie/reizen, software en sportartikelen roept men voornamelijk op om informatie te verkrijgen (mensen konden meerdere antwoorden aankruisen, vandaar dat sportartikelen twee keer voorkomt).
Bezoekers geven wel aan dat merkensites wel iets bijzonders moeten bieden. Conclusie van BSG is dat, gezien het toenemend gebruik van internet, het voeren van een doordachte merkenstrategie op internet van groeiend belang is.
Teus Molenaar