De markt voor customer relationship management (crm) is vorig jaar explosief gegroeid. De komende jaren vlakt de groei af.
Uit onderzoek van IDC blijkt dat de markt voor crm-producten over vijf jaar een wereldwijde omzet genereert van 14 miljard dollar. Volgens het IT-researchbureau is de omzet uit crm vorig jaar met een explosieve 86 procent gestegen naar 6,2 miljard dollar. De verwachting is dat deze groeipercentages de komende jaren, als gevolg van de economische tegenwind, veel lager zullen uitvallen.
Reden voor de blakende gezondheid waarin crm thans verkeert, is volgens IDC, dat steeds meer bedrijven klantenbeheer beschouwen als een sleutelfactor in de bedrijfsvoering. Daarnaast leggen ondernemingen zich vast op langdurige crm-projecten, die de leveranciers jarenlang verzekeren van een gegarandeerde inkomstenbron.
Wat betreft de leveranciers is Siebel nog steeds de onbetwiste marktleider met een marktaandeel van 23 procent. De meest lucratieve sector binnen de markt voor crm-applicaties, blijft de verkoopautomatisering. Deze sector was in 2000 goed voor 2,6 miljard dollar, ofwel 42 procent van de omzet.