Schadeverzekeraars hebben jaren geleden al de koppen bij elkaar gestoken om cruciale informatiebronnen en een transactieverwerkend systeem te delen. Zorgverzekeraars kunnen een zelfde efficiëntieslag maken als cruciale ict-voorzieningen centraal geraadpleegd worden. Ook de zorgverleners en patiënten profiteren hiervan.
Er is geen branche met zoveel fusies en overnames als de verzekeringswereld. Auto Bedrijven Zeist (ABZ), voortgekomen uit een organisatie die calculaties verzorgt voor schadeherstellers, vormt daar geen uitzondering op. Inmiddels beheert ABZ een netwerk, waarmee aangesloten verzekeringspartijen allerlei vormen van schade online afhandelen. Daarnaast bedient ABZ concurrerende verzekeringsbedrijven met online berichtenverkeer voor het afsluiten en aanpassen van polissen. Recente berekeningen wijzen uit dat de verzekeraars door het centraal afnemen van deze diensten een kwart op hun kosten besparen.
"Dit is ook wat de zorgwereld wil", zegt directeur Branche Initiatieven Frits Keij bij ABZ. Deze tak let erop dat ict-initiatieven de hele verzekeringsbranche ten goede komen. De organisatie is door de overheid en de financiële dienstverlening gevraagd om haar visie op de zorgsector los te laten. Keij constateert een aantal essentiële verschillen tussen schade- en zorgverzekeraars.
Procesoptimalisatie
Zorgverzekeraars werken nu nog nauwelijks samen aan procesoptimalisatie, constateert Keij. Een belangrijke reden is dat ze er minder toe gedwongen zijn, omdat een financiële prikkel ontbreekt. Een schadeverzekeraar kan zich vanwege zijn concurrentiepositie een premiestijging niet veroorloven en moet zijn processen wel optimaliseren. Zorgverzekeraars fungeren meer als een doorgeefluik van premies en zijn onderhevig aan de wet van communicerende vaten: bij verlies gaan de premies omhoog. Hooguit het personeelstekort vormt nu een drijfveer.
Daarnaast hebben zorgverzekeraars in de ogen van Keij minder greep op hun eigen lot. In de zorg zijn het de zorgverleners die de regie bepalen. De zorgverzekeraars volgen. Een belangrijke oorzaak is de angst binnen de zorgsector voor Amerikaanse toestanden. In de VS maken de verzekeraars met strakke financiële budgetten de dienst uit in de zorginstellingen. De ondergeschikte positie van de Nederlandse zorgverzekeraars heeft zijn weerslag op de financiële administratie. Alle zorgverzekeraars registeren bijvoorbeeld verzekeringsdekking apart. Centrale ontsluiting hiervan maakt besparingen mogelijk en levert informatie op, die iedereen ten goede komt. Bij elke medische behandeling wordt tenslotte bekeken hoe een patiënt verzekerd is.
Verwijsindex
In de ogen van Frits Keij, directeur Branche Initiatieven bij ABZ, moet er op nationaal niveau een verwijsindex komen waar zorgverleners en verzekeraars elektronisch toegang krijgen tot geregistreerde patiëntinformatie. Om de privacy van patiënten te waarborgen is strak vastgelegd wie welke informatie mag inzien. Een behandelend arts kan bijvoorbeeld het patiëntendossier bekijken en een verzekeraar kan bij de naam, de adresgegevens en de verzekeringsinformatie van de patiënt.
Voor de verwijsindex moet iedere Nederlander een zorgidentificatienummer krijgen. In eerste instantie is de identiteit van een patiënt elektronisch te verifiëren met een pasje. Deze zorgpas wordt nu getest in het Eemland-ziekenhuis in Amersfoort. In een later stadium wordt de identiteit vastgesteld aan de hand van biometrische gegevens.
Tweede stap is om alle zorgverleners te identificeren. Dit gebeurt waarschijnlijk met het Big-register, waar nu al alle namen en de kwalificaties van medisch personeel bijgehouden worden. Daarnaast moeten ook de betrokken financiële instellingen een elektronische identiteit krijgen. ABZ voorziet verzekeraars van een digitaal paspoort. Een zelfde soort digitaal paspoort zou zorgverzekeraars toegang kunnen geven tot elektronische patiëntendossiers om verzekeringsinformatie te kunnen bijhouden.
ABZ geeft aan dat de informatie over zorgverleners, financiële instellingen en patiënten het best regionaal te ontsluiten is. Centrale ontsluiting zou een gigantische verkeersstroom in één enkele pijplijn opleveren. Wel komt er een landelijke structuur, zodat regio’s informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Naast elektronische patiëntendossiers verwacht ABZ dat de afwikkeling van financiële transacties als eerste centraal geregeld wordt. De Vereniging Zorgverzekeraars Nederland was niet bereikbaar voor commentaar voor het sluiten van deze krant.