Solidium integreerde begin dit jaar de vijf bedrijven waaruit het bestond. De detacheerder wil zich onder meer richten op consultancy met betrekking tot de ontsluiting van legacy-systemen. De nieuwe opzet biedt minder plaats voor met name medewerkers op helpdeskgebied. Voor zo’n dertig van de 410 medewerkers worden andere taken gezocht, stelt directeur Anton Greve.
Eerder meldde Computable dat Solidium enkele tientallen medewerkers zou ontslaan. Volgens Greve is daar geen sprake van. Dat werknemers andere geluiden laten horen, wijdt hij aan communicatiefouten. "Het is verkeerd opgevat, ruis op de lijn." Van de genoemde dertig medewerkers voelen zich hooguit vijf bedonderd, zegt hij. "Velen begrijpen het."
Greve ziet toekomst in vijf werkvelden: architectuuradvies, infrastructuuradvies en -inrichting, technisch applicatie- en systeembeheer, toolmanagement en inrichting van beheerprocessen. Ontsluiting van legacy-systemen is onder meer cruciaal voor e-zakendoen.
Prijs
Het bedrijf presenteerde vorige week de nieuwe strategie aan de divisie systeemmanagement. In een conferentiecentrum in Baarn verschenen zo’n 65 van de ongeveer 160 divisiemedewerkers. Volgens Greve een goede opkomst voor een vakantieperiode. Eén van afwezigen: "Ik had er geen zin in. Ik had het al gehoord van mijn manager. In ben die avond begonnen met solliciteren."
Voor de genoemde groep van dertig was een week eerder een bijeenkomst belegd. Er moet wat veranderen, de uurtarieven staan onder druk, luidde de boodschap. De gangbare prijs voor helpdeskmedewerkers en operationeel beheerders is laag, zegt Greve. Deze it’ers worden al aangeboden voor 65 gulden per uur. Het aanbod is toegenomen, verklaart de directeur, terwijl de vraag naar dergelijke automatiseerders sinds eind 1999 daalt. "Van driehonderd gulden per uur kun je de mensen betalen. Zakt het onder de honderd gulden, dan wordt het moeilijk." Eén van hen bood al aan te willen blijven voor minder salaris.
Omscholing is niet voor iedereen weggelegd. Welke andere oplossingen er zijn, staat nog niet vast. "Ze mogen hun huidige werk blijven doen, maar ik kan ze niet meer het toekomstperspectief bieden dat ze gewend waren."
Interpreteren
Het relaas van Greve wordt in ander een licht gesteld door enkele medewerkers, die anoniem willen blijven. "We hebben tot ongeveer 1 januari 2002 de tijd gekregen om wat anders te zoeken", stelt een. "Ik kan dat niet anders interpreteren dan ontslag." Een ander vertelt hoe een concurrerend detacheringsbedrijf eerder wist van de reorganisatie dan hijzelf. "Dat vertelde me dat Solidium geen probleem ging maken over het concurrentiebeding wanneer ik zou overstappen. Ik wist niet eens dat ze me kwijt wilden."
"Ik krijg zes maanden de tijd om te verkassen", zegt de derde: "Teken ik aan het eind van de detacheringsperiode niet bij bijvoorbeeld Price Waterhouse Coopers of bij Cap Gemini, dan sta ik alsnog op straat."
Hans Dicker, voorzitter van de ondernemingsraad, nuanceert de opmerkingen: "De meesten kunnen zich vinden in het verhaal van de directie."
Fusie
Solidium ontstaat in 1998 uit de fusie tussen Client Solutions uit Tiel, dienstenleverancier voor AS/400 IBM-servers, en het bedrijf Match 4 uit Zoetermeer, beheerder van mainframecomputers. Een jaar later worden daaraan toegevoegd Unix-beheerder Xirion uit De Meern, Lotus-specialist Cadenz uit Capelle a/d IJssel en AS/400-beheerder Olympic uit Hilversum. Het bedrijf kent sinds begin dit jaar drie divisies: software- ontwikkeling, systeemmanagement en e-solutions. In 2000 bedroeg de omzet zo’n tachtig miljoen gulden. Klanten zijn onder meer KPN, KLM, luchtmacht, Rabo Facet, ABN Amro, Informatie Beheer Groep, Fiat en Fortis.