Nadat onderzoekbureaus het asp-model eerder een grote toekomst hadden beloofd, maken ze er nu de kachel mee aan. De onduidelijkheid is deels te wijten aan het feit dat het asp-model nog geen vaststaand model is. Wordt aan een aantal voorwaarden, dan zal asp zeker een succes worden, meent Phillip Actor.
Het rapport van onderzoeksbureau OTR (Computable, 22 juni) lijkt de doem uit te spreken over de gehele asp-markt. Grappig, want dit bureau heeft – evenals andere -het asp-model de afgelopen achttien maanden enorm ‘gehyped’.
Al meerdere malen heeft Multrix, één van de eerste asp’s in Nederland, duidelijk gemaakt dat het asp-model nog geen vaststaand model is. Het model is volop in ontwikkeling en zowel klanten als (toe)leveranciers zijn verantwoordelijk voor groei, duidelijkheid, en het creëren van bedrijfsmatige (economische) voordelen voor zowel klant als leverancier.
Niemand is gebaat bij het continu wijzigen van verwachtingen en voorspellingen, en bij het lanceren van nieuwe acroniemen en definities die niets toevoegen aan de ontwikkeling van het model. Wat wél helpt, is een realistische kijk op de markt, een praktische invulling van de vraag van die markt, en het streven naar een standaard die het voor alle partijen duidelijk maakt welke verwachtingen wél door het asp-model waargemaakt kunnen worden.
Wat klanten willen
De vraag is: wat is hype en wat werkelijkheid? Om deze vraag te beantwoorden volgt hieronder een aantal constateringen.
Klanten willen eigenlijk geen standaardapplicaties – applicaties moeten voldoen aan hun bedrijfsspecifieke situatie om voordelen te kunnen behalen. Daar waar de it-wereld al jaren software verkoopt op basis van te verwachten ‘concurrentievoordelen’, is het irreëel nu te denken dat alle klanten hetzelfde willen.
Verder willen ze niet per se applicaties huren; áls men al over licenties beschikt, moeten die gebruikt kunnen worden, en als men nieuwe applicaties wil gaan gebruiken, waarom zouden die dan per se gehuurd moeten worden? Het draait niet om de huur van licenties, maar om het leveren van de applicatie (functionaliteit) als service.
Klanten willen niet per se op het Web gebaseerde applicaties – (nog) niemand vraagt om een applicatie als web-applicatie. Een web-applicatie is niet beter dan een client/server-applicatie: het blijft gaan om de functionaliteit! Klanten willen wel it als dienst betrekken – dit kan gaan om één, enkele of alle applicaties. Feitelijk praten we hier over flexibele uitbesteding.
‘Independent software vendors’ (isv’s) willen hun applicaties liever niet verhuren – dit heeft een negatief effect op de inkomstenstroom zoals die nu tot stand komt (verhuur leidt tot verspreide omzet).
Snel internet penetreert niet – en dat is nodig om centraal opgestelde applicaties te kunnen gebruiken tegen acceptabele kosten. Het ontbreken ervan werkt de penetratie van goedkope, schaalbare en deelbare applicaties tegen.
Losse, ‘one-point’ web-applicaties lossen niets op; daarmee zijn we weer terug bij af. Pas als applicaties bedrijfsbreed gebruikt kunnen worden, geïntegreerd met bestaande applicaties en data, zijn productiviteitsvoordelen te behalen.
Een standaard boekhoudpakket is niet Europees – het is onmogelijk een overal identiek schaalbare applicatie te bouwen voor een markt waarin de wetten, gewoonten, taal, enzovoort, per land verschillen. Er is geen enkele isv die voor deze markt een schaalbaar, deelbaar (en dus goedkoper) product kan bouwen.
Alle internet-asp’s (die verticale op het Web gebaseerde applicaties leveren) blijken eigenlijk dotcoms te zijn. Hoeveel zullen er daarvan over een jaar nog van bestaan? En als je zes maanden terug 1.000 dollar in een aantal eerste generatie asp’s had gepompt, had je nu nog 3 dollar gehad�
Voorwaarden
Betekent dit dat het asp-model ten dode is opgeschreven? Nee, want als we realistisch omgaan met verwachtingen en luisteren naar de wensen van klanten, wordt duidelijk dat er wel degelijk behoefte is aan applicaties als een service. Daarom is Multrix vertegenwoordigd in het ASP Industry Consortium en bestuurslid van het ASP Forum Nederland. Beide verenigingen richten zich op de ontwikkeling van het asp-model, en beogen door praktische en realistische inbreng duidelijkheid te scheppen in deze markt.
De praktijk van nu is dat er sprake is van het ‘hosten’ van applicaties voor bedrijven, waarbij de bestaande applicaties worden onderhouden en beheerd door een dienstverlener. De overbelaste it-afdelingen creëren zo ruimte om zich met strategische projecten bezig te houden. Verder wordt uitgegaan van een hybride model waarin zowel bestaande als verhuurde applicaties ondergebracht worden in een dienstverlening – die op een wan gebaseerd is – met duidelijke ‘service level agreements’. Tenslotte is te profiteren van schaalvoordelen die een ‘servicebureau of rekencentrum’ wel kan bieden, terwijl investeringen voor de bedrijven zelf of voor ‘independent software vendors’ met asp-aspiraties economisch niet verantwoord zijn.
De verwachtingen van IDC, Gartner, Dataquest, Zona Research, Tolly Research, Summit Strategies en vele andere komen wél uit, als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Zo moeten de isv’s licenties willen en leren verhuren in plaats van verkopen. Snel internet moet goedkoop en overal verkrijgbaar zijn, en Adsl overal beschikbaar. Ook de grote jongens moeten komen met goede op het Web gebaseerde en gedeelde applicaties. De laatste c/s-applicaties moeten afgeschreven zijn. En het bestaande software-distributiekanaal moet leren omgaan met gespreide in plaats van eenmalige beloningen, enzovoort.
Tot die tijd blijft het asp-model een combinatie van hosting, uitbesteden en huren. Over de definitie van ‘application service providing’ zal daarom heus nog wel het een en ander geschreven worden, maar laat dat de aandacht niet afleiden van waar het eigenlijk om gaat: een nieuwe vorm van dienstverlening die bedrijven de mogelijkheid biedt om efficiënter, effectiever en tegen voorspelbare kosten om te gaan met informatietechnologie.
Phillip Actor President & Ceo Multrix Benelux