‘Asp’s moeten ‘verticaal’ gaan om uit de malaise te komen’. Ruben Erkelens is het niet eens met deze eerder gepubliceerde opinie. Er zijn voldoende toepassingen die het goed doen bij een horizontale aanpak, meent hij. Verder citeert hij een recent onderzoek, waarin een explosieve groei van asp tot 2005 wordt voorspeld.
In het artikel van Arjen Wierikx (Asp’s moeten ‘verticaal’ gaan, Computable 6 juli) wordt de indruk gewekt dat de huidige asp-markt op dit moment een weinig belovende toekomst tegemoet gaat als men horizontale – dat wil zeggen generieke – toepassingen blijft aanbieden. Hierbij wordt een publicatie van de OTR-Group aangehaald die aangeeft dat de hooggespannen verwachtingen van asp niet zijn uitgekomen en ook niet zullen uitkomen.
Het is jammer dat een dergelijke indruk wordt gewekt van een markt waar heel wat goede ontwikkelingen gaande zijn en die nog steeds een mooie toekomst voor zich heeft. Voorlopig lijkt het alsof de marktonderzoekers en analisten er zelf nog niet uit zijn. Het ene negatieve resultaat is nog maar net gepubliceerd of het volgende positieve resultaat spreekt dat al weer tegen. Neem bijvoorbeeld een recent onderzoek van de Aberdeen Group dat een geheel ander beeld schetst van de asp-markt dan de resultaten van de OTR Group.
"Ondanks de moeilijke laatste zes maanden, zullen de asp-bestedingen asp tot 2005 ‘gezond’ blijven. Volgens een onderzoek van de Aberdeen Group in 157 landen
zal de asp-omzet naar verwachting toenemen met een samengestelde jaarlijkse groei van meer dan 50 procent over de komende vijf jaar. De wereldwijde asp-markt zal dan explosief toenemen van 3 miljard dollar in 2001 tot ruwweg 21 miljard in 2005. Volgens de Aberdeen Group zal de VS de grootste markt voor asp-diensten blijven, en zullen er voor West-Europa enorme kansen in het verschiet liggen met bestedingen ter waarde van 4 miljard dollar in 2005. Volgens het onderzoek komt de groei in West-Europa met name op het conto van Duitsland, dat in 2005 goed zal zijn voor 950 miljoen dollar aan asp-bestedingen. (Bron: http://www.crmdaily.com, Larry Seben Crmdaily.com, 11 juli 2001)
Het lijkt erop dat de OTR-Group alleen bedrijven heeft geïnterviewd die nog niet werkzaam zijn met asp’s. Zou het niet een veel objectiever beeld geven om ook organisaties in kaart te brengen die al wel actief zijn met een asp? Er zijn intussen heel wat voorbeelden waarbij de voordelen en mogelijkheden van asp tot uiting komen. Organisaties in Nederland zoals Bwise, Siennax en The Lodge hebben intussen al de nodige referenties waarin dit wordt onderstreept. Het is niet meer dan logisch dat de toepassingen voor asp nog lang niet zijn uitontwikkeld. Asp zit immers nog in de introductiefase van een nieuwe markt, en de diverse aanbieders werken er hard aan om zowel bestaande als nieuwe toepassingen en zowel eenvoudige als complexe toepassingen te ontwikkelen tot volwassen diensten.
Open deur
Uit het artikel van de heer Wierikx kunnen we leren dat klantbehoefte centraal moet staan. Wat mij echter verwondert, is dat deze ‘open deur’ de heer Wierikx niet leidt tot de conclusie dat de klant en zijn behoefte dus bepalen hoe het asp-model eruit ziet. Het is namelijk geheel afhankelijk van de situatie of asp’s succesvoller zijn indien zij zich meer verticaal opstellen. Er zijn voldoende toepassingen die het goed doen bij een horizontale aanpak: toepassingen die inspelen op behoeften die bijvoorbeeld brancheonafhankelijk zijn, zoals de aanwezigheid van randvoorwaarden (beschikbare medewerkers, competenties of investeringsconsequenties).
Een goed voorbeeld is het bedrijf Sterngold, een wereldspeler op het gebied van tandheelkundige toepassingen. Sterngold zag na meer dan honderd jaar zijn dominante marktpositie onder druk komen te staan, omdat concurrenten in staat waren middels gelikte websites en het online verkopen van producten een aanzienlijk deel van de markt te veroveren. Deze manier van verkoop sloot geheel aan op de behoefte van tandartsen die onder de steeds grotere werkdruk veel baat hebben bij een eenvoudige inkoopwijze van producten. Met een beperkte it-afdeling van twee personen was Sterngold niet in staat om op gepaste wijze hierop actie te ondernemen. De noodzaak tot snel en goed reageren was overduidelijk. Sterngold zag zich geplaatst voor de volgende keuze. Ofwel ingrijpende wijzigingen doorvoeren in de eigen organisatie (extra personeel aantrekken, training organiseren, nieuwe hardware aanschaffen, software systemen implementeren, enzovoort), ofwel kiezen voor een asp-model. De balans sloeg door naar de asp-oplossing, juist vanwege de duidelijke efficiëntie-voordelen. Via asp kregen ze niet alleen toegang tot de benodigde applicaties, maar ook tot de benodigde dienstverlening tegen een aanzienlijk lagere investering dan in het geval ze het allemaal zelf in huis zouden halen (Bron: CFO, april 2001, Scott Leibs).
Dit voorbeeld is niet specifiek voor een bepaalde branche, maar laat wel zien dat ook een horizontaal gerichte aanpak succesvol kan zijn. Dat een verticale benadering of msp-aanpak de klant een veel efficiëntere oplossing biedt, is zeker geen discussie die zich beperkt tot de asp-markt. Dat geldt immers ook op het niveau van de applicaties zelf en ook voor de service- aanbieders. Niet voor niets ontwikkelen bedrijven als SAP hele suites voor ondersteuning van zo’n beetje alle bedrijfsprocessen en bieden bedrijven als Cap Gemini Ernst & Young zowel ict- als managementdiensten geïntegreerd aan. Het is echter gebleken dat ook meer onafhankelijke toepassingen succesvol zijn. Beiden modellen voorzien in een bestaande behoefte in de markt en sluiten elkaar niet uit. De horizontale of verticale insteek is daarom niet van doorslaggevend belang voor het succes van een asp-model.
Kosten
Veel belangrijker is het om te kunnen inspelen op de kostenbeheersing of -reductie bij organisaties. In tegenstelling tot hetgeen de heer Wierikx aangeeft, is dit de grote ‘driver’ voor organisaties om samen te werken met een asp. Zoals de heer Wierikx zelf al aangeeft, is het aan de klant of hij al dan niet zelf competenties in huis wil hebben. In een publicatie van Kreijger en Kern wordt het ‘contingency’-model beschreven op basis waarvan kan worden geanalyseerd of gebruikmaken van een asp al dan niet zinvol is. Dit model integreert de volgende theorieën: ‘resource based’, ‘resource dependency’, ‘agency cost’ en ’transaction costs’. Deze vier onderdelen illustreren duidelijk de belangrijke rol van ‘resources’ en kosten bij het beslissingsproces. (Bron: Proceedings of the Hawaii International Conference On System Sciences, 3-6 januari 2001, Maui, Hawaii).
Pas na de beslissing om te kiezen voor het asp-model komt de selectie van de asp-aanbieder. Vertrouwen en kwaliteit zijn belangrijke aandachtspunten voor de klant. Dit kwam ook naar voren in de casus van Sterngold. In eerste instantie hebben zij gezocht naar een oplossing die qua investering het voordeligst was; vervolgens hebben zij gekozen voor de asp die de beste service verleende tegen aanvaardbare kosten.
De voorspellingen over de asp-markt spreken elkaar tegen. Wanneer men met beide benen op de grond staat en kijkt naar de praktijk – waar goede ontwikkelingen zijn waar te nemen -, moet geconcludeerd worden dat asp het, voortbouwend op de huidige ontwikkelingen, gaat redden.
Ruben Erkelens Product Marketing Manager Bwise