De markt van inkoopsoftware zit in Nederland op een dieptepunt. Het Nieuwkoopse Emeritor is door de malaise sterk afgeslankt en zette veertig medewerkers op straat. Opvallend genoeg opent de Engelse concurrent Izodia juist in deze barre tijden een Nederlandse vestiging.
Emeritor komt – in tegenstelling tot Amerikaanse firma’s als Ariba en Commerce One – niet uit de ict-hoek, maar uit het inkoopvak. De kennis van inkoopprocessen zou Emeritor een voordeel geven boven de technologisch georiënteerde softwarebedrijven, beweerde mede-oprichter Cees Ubink in november vorig jaar tegen Computable.
Het liep echter anders. Meegesleept door de malaise op de ict-markt, waarbij ook de e-procurement-segment harde klappen kreeg, verkocht Emeritor sinds eind 2000 geen enkele oplossing meer. Dat noopte tot ingrijpen. De directie stopte met de implementatie- en beheeractiviteiten en moest veertig medewerkers ontslaan, voornamelijk in Nederland. "Die activiteiten laten we over aan onze partners EDS, Cap Gemini Ernst & Young en Vintura."
Volgens een ex-medewerker zouden spanningen tussen de consultancy-tak en de rest van de organisatie de malaise heben verergerd. De adviseurs werd verweten dat ze wel erg recht in de leer waren en regelmatig oplossingen van andere organisaties bij potentiële klanten aanprezen boven het Emeritor-systeem. Volgens Ubink is dit verhaal niet waar.
In Nederland werken nog zo’n 65 mensen. In het buitenland, voornamelijk Hongarije waar zich de softwareontwikkelingstak bevindt (overgenomen van Scala Business Solutions), werken circa negentig mensen. Emeritor richt zich nu naast verkoop en marketing nog sterker op het adviseren over de inrichting van inkoopprocessen en het organiseren van inkoopleergangen. Tevens biedt het zijn e-procurement-oplossing aan in een afgeslankte, goedkopere vorm. Ubink: "Aanvullingen leveren we alleen nog in opdracht van klanten."
De markt heeft zijn dieptepunt bereikt, meent de directeur. Hij merkt een hernieuwde belangstelling voor inkooppakketten met lagere prijzen en een bewezen functionaliteit om de inkoopkosten te reduceren.
Izodia
Ook Harry Lieferink, directeur van Izodia Benelux, stelt dat het ergste achter de rug is. "Wie in deze tijd, net als in de crisis van begin jaren negentig, een bedrijf kan neerzetten, heeft de toekomst." Lieferink (kortstondig directeur van Showcase Nederland) krijgt van topman Tony Stepanski twee jaar de tijd om Izodia een plek te geven op de Nederlandse markt, gericht op het middensegment. Er werken momenteel acht mensen. Lieferink zoekt nog naar implementatiepartners.
Izodia – voorheen Infobank – is een Engelse leverancier van software van elektronische marktplaatsen, opgericht in 1993. Het aan de Londense beurs genoteerde bedrijf verkoopt het in C++ gebouwde pakket Intrade. Het verwacht veel van de zogeheten groupware-toepassingen voor internet, bijvoorbeeld die voor gezamenlijk werken aan productontwikkelingen. Izodia wil uitbreiden in de Verenigde Staten, Scandinavië en de Benelux. Om die ambities te verwezenlijken, kiest het voor een realistischer koers: het adviseert klanten om kleinschalig te beginnen, met een eenvoudige koop- of verkoopsite.
Knelpunt bij Izodia (290 medewerkers, 1,9 miljoen pond omzet) is dat het verliesgevend is en een groot deel van de bescheiden omzet bij één klant vandaan haalt: het technologieconcern TRW Aeronautical Systems. Lieferink zegt niet bevreesd te zijn dat de geldkraan binnenkort weer wordt dichtgedraaid. Hij meldt dat Izodia nog over circa 500 miljoen gulden kasgeld beschikt, overgehouden uit de tijd dat de investeerders nog op de stoep stonden.