Genuity opende onlangs in Amsterdam zijn eerste Europese datahotel. Het bedrijf denkt in Europa de prijserosie te ontlopen. De faciliteit wordt gedeeld met Interxion, het Nederlandse Internet Exchange Center. Het datahotel stond bij de opening nog zo goed als leeg.
De grote Amerikaanse nsp (network service provider) Genuity opent onder de rook van Schiphol zijn eerste Europese datahotel. Hoewel het datahotel een voorbeeld lijkt van de overcapaciteit in de internetwereld, denkt marketingdirecteur James Freeze dat zijn onderneming tamelijk immuun is voor prijsdruk door het instorten van de dotcom-markt. "Wij richten ons op grote klanten als America Online (AOL), Verizon en Deutsche Telecom", stelt hij. "Voor hen is prijs niet het belangrijkste argument. Beveiliging, kwaliteit en service tellen zwaarder."
Enig effect heeft de afkoeling van de internetmarkt wel. De beslissingstrajecten bij klanten zijn opgelopen van twee tot drie maanden naar acht tot tien maanden. De prijzen voor ‘managed hosting’ daalden het afgelopen jaar met 15 tot 20 procent, aldus Freeze.
Arpanet
Het in Nederland vrij onbekende bedrijf is ontsproten aan GTE, inmiddels omgedoopt tot Verizon. Een andere voorloper van Genuity heeft een rijke geschiedenis. Ray Tomlinson, de man die ooit bedacht dat er een ‘@’ nodig is in elk e-mail adres, werkt bij Genuity. In 1969 bouwde hij mee aan Arpanet, de voorloper van het huidige internet.
Genuity komt naar Europa om Amerikaanse klanten als AOL beter te bedienen. Daarnaast staan de prijzen hier minder onder druk dan in de Verenigde Staten, stelt Freeze. Het bedrijf richt zich niet op co-location van webservers, maar op ‘managed hosting’: installatie, configuratie en beheer van de benodigde software en hardware voor webhosting worden verzorgd voor een maandelijkse huurprijs. Managed hosting biedt meer toegevoegde waarde en daarmee een hogere winstmarge. Tot de beste concurrenten rekent Freeze ondernemingen als IBM, Digex en Worldcom. Opvallend is dat hij de grote Amerikaanse concurrent Exodus niet noemt. Freeze: "Die willen ook aan ‘managed hosting’ gaan doen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik wens ze veel succes."
Aanbieder-neutraal
De aansluiting op internet geschiedt ‘aanbieder-neutraal’. De klant heeft de keuze uit diverse internet-aanbieders en bandbreedte-leveranciers, waaronder uiteraard Genuity zelf.
Het Amsterdamse datahotel is opgezet in nauwe samenwerking met het Nederlandse Interxion. Genuity deelt de faciliteit voor datahosting in Schiphol met de laatste. Interxion levert ook diensten aan de Amerikaanse nsp.
Genuity heeft in de VS 28.500 kilometer aan glasvezel in de grond gegraven. Deze ’tier 1 backbone provider’ haalt echter slechts 10 procent (honderd miljoen dollar) van zijn omzet uit de verkoop van bandbreedte. De bulk van de omzet komt van elf datahotels.
Het bedrijf heeft ruim 4500 personeelsleden, van wie vijftien in Amsterdam. De omzet ligt boven een miljard dollar. In mei dit jaar stelde de onderneming de verwachtingen voor het lopende jaar negatief bij. De financiële toestand lijkt op het eerste gezicht weinig rooskleurig, wat gereflecteerd wordt in de beurskoers. Het bedrijf heeft echter nog ruim voldoende financiële middelen (2,75 miljard dollar) om de huidige marktpositie te versterken en uit te bouwen. Met een beoogde overname ter waarde van 125 miljoen euro van het Franse webhostingbedrijf Integra wordt de Europese aanwezigheid in één klap bewerkstelligd. Alleen in Nederland bezat Genuity nog geen datahotel.