HAARLEM – Dell gaat zich buiten zijn vertrouwde pc-terrein ook begeven in de uiterst competitieve markt voor netwerkproducten.
Dit meldt The Wall Street Journal. Dell gaat zich bezighouden met de productie van netwerkswitches voor kleine en middelgrote bedrijven en zal zijn eerste producten naar verluid volgende maand op de markt brengen. Deze PowerConnect-apparatuur maakt het voor gebruikers mogelijk minimaal acht en maximaal duizend computers in een netwerk te schakelen, aldus Dell.
Met de nieuwe netwerkstrategie begeeft ’s werelds grootste pc-producent zich op het thuisterrein van concurrenten als Cisco en 3Com. Deze bedrijven bevechten elkaar op dit moment al met zeer scherpe prijzen. Toch verwacht Dell met zijn directe verkoopstrategie marktaandeel af te kunnen snoepen van de bestaande spelers. De producent verwacht bovendien op de langere termijn hogere winstmarges te kunnen behalen met de online verkoop van netwerkproducten dan met de direct sales van pc’s. Op dit moment voorziet Dell al een vijfde van zijn kleinere en middelgrote zakelijke klanten van netwerkschakelaars van andere leveranciers. Dat aandeel kan volgens Dell sterk stijgen als het zijn klanten van eigen netwerkswitches gaat voorzien.
Marten Dijkstra