Oracle Nederland is geschrokken van de negatieve publiciteit die is voortgekomen uit de anti-IBM-campagne tijdens Oracle Open World, vorige maand in Berlijn. De agressieve manier waarop concurrent IBM werd aangepakt overschaduwde de boodschap bij de presentatie van 9i. Nederlanders zijn minder gecharmeerd van deze aanpak, al verwacht marketingdirecteur Theo Rinsema dat zakendoen uiteindelijk ook hier zal verharden.
In januari 2002 zal het evenement Oracle Apps World neerstrijken in Amsterdam. De toon zal tijdens dit evenement gematigder zijn dan tijdens de laatste Open World, vorige maand in Berlijn. Daar bestonden de belangrijkste toespraken voor een groot deel uit aanvallen op concurrent IBM, dat zowel op de databasemarkt als de markt voor applicatieservers een geduchte concurrent is.
Dit overschaduwde enigszins de boodschap die Oracle met de presentatie van 9i wilde uitdragen. Met name de clustertechnologie van 9i lijkt een belangrijke technologische vooruitgang, die door analisten goed is ontvangen. Ook claimt de software-leverancier open standaarden als XML en Java volledig te ondersteunen. Met de nieuwe versie wil Oracle zoveel mogelijk terug naar de standaardisatie van software.
Anders
"Apps World wordt het eerstvolgende grote evenement dat gaan we anders aanpakken", aldus Theo Rinsema, marketingdirecteur bij Oracle Nederland. "Voor een Europees publiek moeten we de boodschap anders verpakken. Engelsen zijn nog wel gecharmeerd van die aanpak, maar Nederlanders en Fransen niet. Dat leidt tot onevenwichtige berichtgeving. De presentaties zullen gematigder zijn, en we laten meer klanten aan het woord."
Ceo Larry Ellison staat al jaren bekend om zijn tirades tegen concurrenten. Vooral de manier waarop hij in het verleden Bill Gates en zijn evil empire Microsoft aanpakte zijn berucht. Maar nu vormt SQL Server geen bedreiging meer, en komt het gevaar uit de richting van IBM. Daar heeft Ellison nu dan ook zijn pijlen op gericht. IBM heeft echter in de markt meer krediet dan Microsoft, zodat die aanpak bij minder mensen in goede aarde valt dan zijn Bill Gates-grappen.
Opvallend is dat de agressieve aanpak zich niet meer beperkt tot Ellison; zijn ondergeschikten hebben die houding, inclusief dezelfde grapjes, overgenomen. Oracle Nederland zit daar als divisie van een strak geleide Amerikaanse onderneming enigszins tussen, omdat de manier van zakendoen in Nederland veel gematigder is dan in de Verenigde Staten.
Kwinkslagen
Wel is Larry Ellison als spraakmakend boegbeeld herkenbaar voor het bedrijf. Rinsema: "Larry Ellison heeft de reputatie dat hij kwinkslagen maakt. Maar hij is tegelijk heel betrokken, en praat tot op software-ontwikkelniveau mee. Andere presentatoren hadden misschien beter de namen van concurrenten weg kunnen laten."
De strijd tegen IBM wordt in Nederland minder hard gevoerd dan in het buitenland. Zo relativeert Rinsema de actie waarmee Oracle Informix-gebruikers na de overname van het databasebedrijf door IBM wil overhalen om over te stappen.
In Nederland is nog geen enkele Informix-gebruiker door die actie overgestapt. Rinsema: "Het is een beetje plagen van IBM. We willen vooral de drempel naar Oracle verlagen voor bedrijven die de installatie van een nieuwe database overwegen. We hebben wel voormalige Informix-gebruikers binnengehaald als klant, maar dan na de gewone selectieprocedure."
Hij voorziet wel dat ook in Nederland zakendoen uiteindelijk harder zal worden dan nu. "Op dit moment wil je in Nederland niet altijd je concurrent noemen. Je hebt hier met wetgeving te maken. Maar op Europees niveau mag je wettelijk gezien steeds vaker concurrenten noemen. We lopen dus voor een deel op die ontwikkeling vooruit."