In zijn poging tegenvallende groeicijfers te compenseren heeft Oracle alle subtiliteit laten varen. De vorige week gehouden gebruikersconferentie Open World in Berlijn was één lange tirade tegen het succes van concurrent IBM. Microsoft is duidelijk geen bedreiging meer op de databasemarkt. IBM en partners wel, en zij moesten het dan ook ontgelden toen Larry Ellison en zijn discipelen de zegeningen van de geïntegreerde suite verkondigden.
Oracle 9i is de Heilige Graal van software-ontwikkeling, die alle slecht samenwerkende best of breed producten overbodig maakt. Wat IBM levert met DB2 en Websphere is slecht, langzaam, onnodig gecompliceerd en veel duurder. Dit was letterlijk de boodschap die alle sprekers op Oracle Open World, vorige week in Berlijn, er bij een publiek van 10.000 klanten en partners probeerden in te hameren.
Een eindeloze reeks voorbeelden, grafieken en IBM-grappen moest deze stelling illustreren. Slechts een handvol steken naar Microsoft herinneren nog aan de tijd dat
Tijdens Oracle Open World maakte de software-ontwikkelaar zijn resultaten over 2001 bekend. De omzet steeg van 10,13 miljard naar 10,86 miljard dollar. Het operationeel resultaat ging omhoog van 3,08 naar 3,77 miljard dollar. De forse daling van het netto resultaat van 6,3 naar 2,6 miljard dollar komt door een eenmalige bate in 2000 door de verkoop van Oracle Japan. |
Bill Gates voor Larry Ellison en Oracle het evil empire vertegenwoordigde. De nieuwe vijand heet IBM, dat vorig jaar zijn omzet uit databases met 36 procent zag groeien, tegen 6 procent groei op de databasemarkt voor Oracle. In absolute cijfers is Oracle nog steeds marktleider, al is IBM door de acquisitie van Informix snel ingelopen. Bovendien blijven de middleware-cijfers van Oracle achter bij die van marktleider BEA en IBM.
Lijmspuit
Het grote probleem voor Oracle is dat de best of breed-strategie van IBM vruchten begint af te werpen. Het meest recente grote samenwerkingsverband dat IBM heeft gesloten is dat met SAP. Een andere recente aankondiging is de wederverkoopovereenkomst van IBM met Software AG, om de Tamino native XML-database in het portfolio van IBM Global Services op te nemen. IBM-klanten kunnen door deze strategie kiezen uit verschillende oplossingen.
Oracle daarentegen wil het allemaal zelf doen. De verschuiving van Microsoft naar IBM als doelwit begon zich al af te tekenen toen Larry Ellison vorig jaar Nederland bezocht. Hij betitelde IBM toen al als ‘de mannen met de lijmspuit’, die allerlei losse producten aan elkaar probeerden te plakken. Hij introduceerde de analogie met de auto, die volgens hem ook compleet bij één fabrikant wordt gekocht. Die vergelijking kwam in Berlijn in verschillende presentaties terug.
In de war
De negatieve stemming bij Oracle Open World zette zich voort tijdens een persconferentie van Larry Ellison. Nadat een journalist één keer de naam Ray Lane had laten vallen, kon Ellison het niet nalaten verschillende malen tijdens de sessie uit te halen naar zijn voormalige kroonprins, die volgens de ceo van Oracle tegenwoordig nogal in de war is. Meer nog dan de desertie, neemt Ellison het Lane kwalijk dat hij onlangs tijdens een bijeenkomst van concurrent SAP zijn steun heeft betuigd aan de verfoeide best of breed-strategie. Daarmee valt hij expliciet de suite-gedachte van zijn voormalige collega’s aan.
De aanvallen van Oracle op zijn concurrenten kunnen niet verhullen dat het softwarebedrijf zelf nog zoekt naar de juiste richting. Onderdeel van de one stop shop-strategie is over een breed scala producten en diensten te roepen dat Oracle het ook levert. Zo lag het zwaartepunt in Berlijn zeker niet op het asp-model, maar Mark Jarvis verkondigde wel en passant dat Oracle momenteel de grootste asp ter wereld is.
Besmet
Hij baseert dit op de online dienstverlening van Oracle, die afwisselend my.oracle of http://my.oracle.com genoemd wordt. Nadat SAP het achtervoegsel .com geruisloos door de achterdeur heeft afgevoerd lijkt het besmet, en in een aantal Oracle-presentaties is het dan ook duidelijk weggestreept. Eén van de asp-diensten van Oracle is sales online, dat in augustus vorig jaar als gratis crm-dienst gepresenteerd werd. Op Open World kondigde Mark Jarvis aan dat de vijfduizend gebruikers van sales online voor de nieuwe versie moeten gaan betalen.
Een opvallend aspect van de Oracle-strategie is de voortgaande vermindering van het aandeel dat dienstverlening inneemt in de activiteiten. De ontwikkelaar wil af van maatwerk, door zijn producten zoveel mogelijk als kant-en-klaar pakket te verkopen. Deze trend gaat lijnrecht in tegen de heersende praktijk waarbij juist meer omzet wordt gegenereerd uit dienstverlening. Het aantal dienstverleners bij Oracle is de laatste drie jaar gestaag afgenomen.
De manier om deze ‘oorlog tegen de complexiteit’ te winnen is het centraal opslaan van data, liefst geconsolideerd in één wereldwijde database. Ook hier moest IBM het ontgelden. Volgens Oracle maakt het nieuwe 9i-platform alle concurrerende producten, zoals IBM, BEA, Computer Associates, Hyperion en Cognos, overbodig. De belangrijkste vernieuwing in 9i is de cluster-technologie. Deze werd vooral gepresenteerd door te beweren dat de cluster-technologie van IBM niet werkt. De clustertechnologie is cruciaal voor Oracle, omdat alleen op deze manier de snelheid van de nieuwe database ten opzichte van de oude versie omhoog gaat.