Atos Origin is naarstig op zoek naar nieuwe medewerkers. Net als alle andere ict-bedrijven doet het zijn best met opvallende wervingsacties. Eind vorige week deelde het bedrijf langs de zeven snelwegen doosjes met ontbijt uit aan met automatiseerders. In ruil voor hun visitekaartje.
Op donderdag staat Ed Megers,financieel adviseur van Atos Origin om zes uur al met een paar collega’s te wachten op het parkeertterein naast de A4, net ten zuiden van Schiphol. Op dat vroege tijdstip is het aantal ict’ers dat onderweg is bijzonder laag. "Tot half acht vertoonde zich hier niemand", vertelt Megers enkele uren later.
Hij is tevreden over de belangstelling voor de ontbijtdozen. Zo’n veertig ict’ers heeft hij die ochtend gezien. Allemaal zware automatiseerders, stelt hij, dus wat hem betreft is de moeite niet voor niets. Megers weet niet of het bedrijf de kosten van de uitgedeelde ontbijtdozen er weer uit haalt. "Hoor eens, een headhunter kost ook vijftig duizend gulden per kandidaat."
De ict’ers kwamen allen af op de doos met ontbijt. De inhoud van de Breakfastbox is samengesteld door televisiekok Joop Braakhekke: een bruin croissantje met ham en kaas, een driehoekig broodje met zalm, een muffin met chocolade en een flesje vers grapefuitsap. Het bedrijf doet er nog een handjevol vitaminepillen bij en een cd met een kopie van een radio-uitzending.
De laatste automatiseerder komt om kwart voor tien aangesneld. Hij stapt uit zijn zwarte Golf, geeft een van de aanwezige dames zijn visitekaartje en neemt de gele kartonnen doos in ontvangst. Voor hij weer weg kan snellen, schieten Megers en de verslaggever hem nog even aan. De website-programmeur blijkt niet actief op zoek naar een andere baan. "Ik had de radiospotjes gehoord en wilde eens kijken."
Binnen twee weken krijgen degenen die hun kaartje achterlieten een reactie. Megers: "We gaan ze bellen, en sturen ze een leuke brief. En dan hopen we dat we met elkaar om tafel kunnen gaan zitten."