"Tivoli is van vitaal belang voor de softwareportfolio van IBM. We zullen de komende tijd dan ook in verstrekte mate de technologie van Tivoli in IBM-producten inbrengen. Daarnaast gaan we de verkoop- en marketinginspanningen voor al onze middleware integreren en intensiveren."
Dat zei Carl Kessler, senior vice president van Tivoli op de jaarlijkse gebruikersconferentie Planet Tivoli. Daar waren ruim 1700 Europese gebruikers, partners en medewerkers aanwezig. Met DB2 database, de groupware en kennismanagement-tools Lotus en de Websphere applicatieserver vormt Tivoli het productportfolio van de IBM Software Group. Vijf jaar geleden kocht IBM Tivoli, dat van oorsprong tools levert voor systeembeheer, voor bijna 750 miljoen dollar. Volgens Kessler is het bedrijf nu meer dan een miljard dollar waard.
Naam en faam
De bezoekers van Planet Tivoli kregen enkele opmerkelijke zaken te horen. Bijvoorbeeld de mededeling dat IBM nadrukkelijker dan in het verleden zijn goede naam en faam gaat inzetten om de beheertools van Tivoli op de markt te zetten. Sinds kort staat onder het logo bijvoorbeeld al klein vermeld: ‘a IBM software company’. Tivoli als merknaam zal, zo wordt bij hoog en laag beweerd, niet verdwijnen. Of een en ander noodzakelijk is om de omzet- en winstcijfers in positieve zin te stimuleren, is niet duidelijk. IBM weigert inzicht te geven in de financiën per productgroep. Men weet de gelederen goed gesloten te houden. Ook in de wandelgangen laten IBM-officials niet meer los dan dat de IBM Software Group met 10 miljard omzet een tamelijk releveant bedrijfsonderdeel is.
Het is IBM ernst om de vier softwareproducten meer en beter op elkaar af te stemmen. Zo worden de verkoop- en marketingactiviteiten geïntegreerd, evenals het businesspartner programma. Daarnaast wordt er gekeken of en op welke wijze gebruik te maken is van reeds ontwikkelde technologieën. Zo wordt bijvoorbeeld beveiligingssoftware van Tivoli ingebracht in DB2 en Websphere. Deze technologie-uitwisseling over en weer wordt de komende tijd geïntensiveerd.
Nieuwe markten
Vorig jaar kondigde Tivoli aan te gaan uitbreiden naar enkele nieuwe markten. Naast de traditionele tools voor ‘configuration & operations’ en ‘performance & availability’, kondigde de IBM-dochter aan zich extra te gaan richten op het beheer van mobiele apparatuur, beveiliging en opslagbeheer. De beheersoftware voor mobiele apparatuur is tot nu toe nog niet echt aangeslagen. Voornamelijk omdat de markt voor wap-diensten stagneert.
Beveiligings- en opslagbeheer zijn daarentegen gebieden waarop Tivoli het afgelopen jaar vooruitgang heeft geboekt. Volgens Kessler heeft Tivoli vorig jaar meer tools voor geheugenbeheer verkocht dan alle jaren daarvoor.
Door de groeiende behoefte aan opslagcapaciteit, de beveiligingsproblematiek en het gebruik van steeds meer en meer diverse hard- en software zal het systeem- en netwerkbeheer alleen maar complexer worden. Zó complex dat Tivoli zich gaan gaat richten op het managen van de beheertools, aldus Bob Yellin. Hij ontvouwde als chief technology officer de technologische ‘roadmap’ waarlangs de Tivoli-software zich de komende jaren verder zal ontwikkelen.
Er komt meer aandacht voor de werkstroom-aspecten in de beheersystemen. Daarnaast zijn neurale netwerken, kunstmatige intelligentie, genetische algoritmes en fuzzy logics in de Tivoli- en IBM-laboratoria belangrijke onderwerpen van onderzoek. Zelflerende en zelf organiserende ‘management agents’ zullen belangrijke producten worden in het Tivoli-aanbod. Yellin verwacht dat de toenemende standaardisatie het mogelijk gaat maken om dergelijke agents van verschillende leveranciers op een ‘plug & play’-achtige manier met elkaar te laten samenwerken.