De komst van de hypermoderne mobiele Umts-technologie heeft een interessant bijverschijnsel. Om de exploitatie rendabel te maken is het nodig de bedrijfseigen telecom-infrastructuur te vervangen door een it-omgeving. De ‘oude’ mainframearchitectuur blijkt daarvoor de geschiktste technologie. De modernste telecomtechnologie leidt hiermee tot een opleving van de traditionele automatisering. Wel deelt nu de marketingafdeling van de telco de lakens uit.
Met de komst van Umts is de integratie van informatietechnologie en telecom een nieuwe fase ingegaan. De toepassingen die aanbieders van Umts ontwikkelen vragen om een geheel nieuwe achterliggende infrastructuur. De bestaande bedrijfseigen telecomservers van leveranciers als Ericsson, Lucent en Alcatel moeten daarom op termijn worden vervangen door een it-omgeving die verschillende achterliggende systemen aan elkaar kan koppelen én in staat is de vele verschillende transacties te verwerken.
Door deze eisen doet de vertrouwde mainframearchitectuur zijn intrede in de telecommunicatie-infrastructuur. Op dit moment zijn er nog geen Europese contracten afgesloten, maar volgens Rob Maissan, senior consultant bij Unisys, is dat nog slechts een kwestie van tijd. Licentiehouders, leveranciers van telecomsystemen, it-bedrijven en systeemintegratoren als Unisys zitten momenteel met elkaar om de tafel om de toekomstige Umts-architectuur te ontwerpen. Licentiehouders staan onder druk van de overheid om zo snel mogelijk hun diensten aan te bieden.
Hogere eisen
3G-communicatie stelt hogere eisen aan de infrastructuur dan het huidige 2G GSM-verkeer. Dat heeft vooral te maken met de commerciële exploitatie van de licenties. Eén van de belangrijkste vraagstukken is die van het factureren. Het huidige onderscheid tussen pre paid– en post paid-klanten gaat verdwijnen bij mobiele transacties. Daarvoor zijn veilige koppelingen nodig tussen de it-systemen van de telecomaanbieders, banken en de leveranciers van goederen of diensten.
Telecomaanbieders zullen steeds vaker gaan fungeren als bank. Volgens Rob Maissan is dat nu al aan de gang: "Telecomleveranciers met pre paid-klanten beheren al grote bedragen. Bij twee miljoen pre paid-klanten met een gemiddeld tegoed van veertig gulden bijvoorbeeld, gaat het al snel om een bedrag van tachtig miljoen gulden." Dat zal bij ingewikkelder transacties via Umts alleen maar meer worden, terwijl al die transacties ook op de factuur zichtbaar gemaakt moeten worden. Daarop zijn de oude telecom-servers niet berekend.
Maissan: "Alleen als de telecomaanbieders hun infrastructuur in orde hebben, kunnen ze geld verdienen met Umts. Dat staat los van de aard van die diensten, want al verzin je nog zoveel toepassingen, je weet toch nooit wat de markt accepteert. Wij hebben ook niet de gouden oplossing, maar als je niets doet heb je ook niets. Dat is het euvel waar de aanbieders mee zitten."
Stopzetten
Uitgebreide databases zijn de drijvende kracht achter de opkomst van de mainframearchitectuur in de telecom. Dat brengt wel extra problemen met zich mee. Maissan: "Zo is het de vraag waar je de servers neerzet. Ook is niet duidelijk wie wat gaat beheren. Bovendien is de manier van beheren in de telecom anders dan in de it. Als een it’er iets maakt, kun je het systeem meestal stopzetten. Telecom daarentegen kun je niet even stilleggen om een nieuw niveau in te bouwen. Gelukkig groeien in die discussie it en telecom steeds meer naar elkaar toe."
Een groot verschil met traditionele automatisering is dat het steeds minder de programmeur is die de mogelijkheden bepaalt. Maissan: "De traditionele programmeur verdwijnt. De marketeer bepaalt nu welke toepassingen en programma’s er worden gemaakt, omdat er snel nieuwe mobiele diensten nodig zijn. Bij de traditionele vaste telecomaanbieders hebben heel lang de technici de toon gezet. Bij de mobiele aanbieders is dat ondertussen omgekeerd." Natuurlijk voor zover de marketingplannen technisch haalbaar zijn, want Umts werkt nog lang niet vlekkeloos.